Hans Henrik Jacobsen: Hvor kendt er Senko Studio blevet i løbet af de 5 år?
Sergei Sviatchenko: Udviklingen kan jo aflæses i antallet af besøg på galleriets hjemmeside. I 2004 var der i alt 2700 besøgende. Det steg i 2005 til 9.000 og 14.000 i 2006. I løbet af de første 4 måneder af 2007 har der været ca. 10.000 besøg. Det er jo en helt svimlende udvikling, og det siger jo en hel del om offentlighedens kendskab til Senko. Udstillingsstedet er kommet på landkortet, og det kan jeg jo også mærke i den store interesse der er for at komme til at udstille her.
Hans Henrik Jacobsen: Det kan jo ikke have været helt billigt at køre et ikke-kommercielt udstillingssted helt alene næsten uden økonomisk støtte?
Sergei Sviatchenko: Det har heller ikke været billigt. Jeg har brugt en stor del af min privatøkonomi på det her projekt i 5 år, og folk fortæller mig tit, at jeg er fuldstændig vanvittig, men det er blevet en del af min tilværelse. Jeg brænder for det.
Hans Henrik Jacobsen: Hvad har det betydet for dig personligt, at drive Senko gennem 5 år?
Sergei Sviatchenko: Det har haft overordentlig stor betydning. Jeg har fået meget større kendskab til kunsten. Nationalt og internationalt. Og jeg har fået en større selvforståelse og er blevet mere kritisk over for, hvad jeg udstiller. Desuden er der jo kommet mange flere internationale kontakter til. Men generelt arbejder jeg hele tiden på, at gøre niveauet så højt som muligt. Jeg har bestræbt mig på at vise mange forskellige elementer af den internationale kunstscene i dag med video, installationer, foto, skulptur, maleri, arkitektur, design og mode. Der skal altid være et element af overraskelse, når man møder en ny udstilling i Senko. Det må ikke blive gentagelser for gentagelsens skyld. Det giver jo en styrke, at det ikke er et kommercielt galleri. Jeg skal ikke hele tiden tænke på, om jeg kan sælge det jeg udstiller.
Hans Henrik Jacobsen: Man kan godt undre sig over dit aktivitetsniveau. Du er maler, du arbejder med collage, foto og installationer. Du underviser over det meste af Europa på forskellige workshops, du er med i adskillige eksperimenterende kunst-og designmagasiner. Og så er der Senko ved siden af! Hvordan i alverden kan du overkomme alt dette?
Sergei Sviatchenko: Det lyder måske helt uoverkommeligt, men det er den måde, jeg fungerer bedst på. Jeg tror, at alle disse ting supplerer hinanden, og jeg kan alligevel ikke holde ud at stå og male hele tiden. Der skal ske noget, men der skal også være variation i aktiviteterne. Jeg tror jeg bliver bedre til alle disse aktiviteter på den måde.
Hans Henrik Jacobsen: Hvad er dine nærmeste fremtidsplaner.
Sergei Sviatchenko: Der er altid en ny udstilling i Senko. Den næste er med Bettina C. Vestergaard, og så skal jeg selv udstille i maj måned i Toronto, Canada sammen med bl.a. Jesper Just og Søren Lose. Desuden er der en separatudstilling med fotocollager i Galleri Spark i København i juni måned. Så der er nok at se til. Og som du nok kan se, kan jeg ikke drive et almindeligt galleri på den måde ved siden af. Jeg er nødt til at gøre tingene på min måde ved at tilpasse alle aktiviteterne til hinanden. Det gør jeg bedst som selvstændig. |