Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
10. maj 2006
Anmeldelse: Sergei Sviatchenko på Filosofgangen
Sergei Sviatchenko er svær at kategorisere. I nogle kredse er han kendte for sine abstrakte modernistiske malerier i kæmpe format, i andre for sit engagement i samtidskunsten, blandt andet som indehaver af Senko Studio i Viborg. Læs denne anmeldelse og bliv lidt klogere på Sviatchenko og hans værker.

Tekst: Trine Rytter Andersen
Foto: Sergei Sviatchenko

Udstillingen ”You are not the only one” vises på Filosofgangen i Odense i perioden 8.april - 7. maj 2006
www.filosofgangen.com
 
 
Den udødelige modernist

Udstillingen ”You are not the only one” på Filosofgangen er en blandt mange, hvor kunstneren Sergei Sviatchenko, i en blanding af maleri, collage, print, video og installation, udfolder sit legende kunstneriske og livsfilosofiske talent i et på én gang subjektivt og samtidigt universelt billedsprog. Serien ”You are not the only one” åbner udstillingen og arbejder med portrættet på en surrealistisk og abstrakt facon, hvor ansigterne på de navnløse personer er helt eller delvist dækkede af fremmedartede elementer: kniplingestof, pels, udsnit af ikke organiske helheder. Her som mystiske maskeringer, der lægger op til overvejelser om udsyn og indsyn, om psykologiske blokeringer og projektioner. Besættelser og hæmninger: Sære syn, som peger på, at der er meget mere i et menneske (og mellem mennesker!), end hvad øjet umiddelbart kan se.

 

Svaitchenko har arbejdet meget med dette indhold, og udtrykket varieres igen og igen fra serie til serie med en mangfoldighed af nye sammenstød og betydninger. ”Face” serien er et andet eksempel, hvor ansigterne deformeres eller udsmykkes med arkitektur, hvorved indholdet forskydes over i en diskussion om krop, hjerne og fysisk form i en legende, absurd og spøgefuld tone, hvor de umiddelbart æstetiske kvaliteter samtidigt er tydeligt tilstede. Karakteristisk for Svaitchenko er form lige så vigtig som indhold og på den måde er han en sand modernist: tro mod formmæssige udfordringer og evigt nysgerrig efter nye erobringer og ny viden - men altid på kunstens (og kunstnerens) præmisser.

I overetagens store sal findes såvel print i kæmpeformat, collager og en række malerier ophængt i rummet med den hensigt at skabe sammenhæg og helhed. Uundgåeligt er det, at værkerne ”snakker med hinanden”, og at betydninger forstærkes eller gradbøjes i sammenhængen, men som installation har det næppe berettigelse i sig selv, derimod fungerer det godt som en tydelig begavet måde at iscenesætte udstillingen på.

 



”Every thing goes right and left if you want it” står der på et ark papir mellem to fødder i gummisko. Formatet er billboardstort, og som sådan rammer teksten beskueren med stor styrke og lægger op til hjernevridende grublerier over tekstens betydninger og selvmodsigelser. Ambivalens og en stærk drift mod livets små og store konflikter er en drivkraft i Sergei Sviatchenkos kunst, ikke i en apokalyptisk og populistisk form, men mere raffineret, sanselig og åben: som en omfavnelse af et uomtvisteligt livsvilkår, der på godt og ondt udfordrer menneskene i evig bevægelse mellem det svære og det lette, det smertefulde og det lystfulde. Som i videoen ” Children of the revolution” i værket Schnell,  hvor man ser kunstnerens kønne teenagedatter på én gang let, protesterende og samtidig modstræbende underkastende sig faderens iscenesættelse af hende. Hun visker intimt og hemmelighedsfuldt til den væg, som hun med kameraet presses op ad, mens værkets titel i grafik og lyd bemægtiger sig billedfladen. En sorgmunter konflikt, som i det korte loop åbner mange fortolkningsmuligheder.

 

I Udstillingsbygningens to kældersale findes først en videoinstallation med to samarbejdende billedprojektioner, der i helheden viser en vandhane, som uafbrudt løber i en håndvask, hvis kar udvides i overgangen fra det lodrette billedfelt til det vandrette. Ideen er her tydelig, og vandets tyngde som matafor for ånd, tanker, netværk og meget mere giver også mening i den overordnede sammenhæng. Men værket savner alligevel en anelse mere præcision i udførelsen: En detalje bl.a., som irriterer denne anmelder, er, at videoen viser en håndvask stående på gulvet og ikke en hane på væggen i en passende højde over det digitale kar på gulvet. Hvis installationen skal fungerer optimalt i en bestemt kontekst, må den være meget fint afstemt det rum, som den udfolder sig i, og her kræver det lidt for stor velvilje at lade sig overbevise om værkets rumlige totalitet og indiskutable installatoriske kvalitet.

 

I den modsatte sal derimod hersker der ingen tvivl om værkets relevans som installation og koncept.
”I want these cards to become big” er en leg med det magiske barn, hvor drømmen går i opfyldelse: Det store kvadratiske rum bæres af en massiv midtersøjle, som her halveres via en stor lysegrøn flade, indskudt i rummet som et gigantisk spillebord for to imaginære kæmper, hvis enorme spillekort findes frit tilgængeligt på bordfladen. Kortene har en billedside og en tekstside, som lægger op til en eksperimentel, intuitiv og interaktiv dialog med beskueren. Fra et stereoanlæg på ølkasser fyldes salen med stemningsfuld musik og en understrøm af gode vibrationer, som understøtter ideen om at nogen lige har forladt scenen efter en god ”Game”, og at andre nu er velkomne til selv at fortsætte...

For Sergei Sviatchenko er udfordringen at overskride sin svaghed for modernistiske kult, og med selvkritiske briller at være på vagt over for tom gestik og form for formens skyld. Billedkunsten i dag må have større ambitioner end sig selv, men så længe kunstneren tør lege med livet, så længe nysgerrighed og åbenhed lever i værkerne, er der god mening i at skabe kunst med så dybe (og ærlige) rødder i en modernistisk tradition. Kill your darling må være mottoet for den udødelige modernist.

Udstillingen dokumenteres og uddybes senere med et katalog, også med tekst af Trine Rytter Andersen.

 
Relaterede artikler:
Portræt af Sergei Sviatchenko
Interview: Senko Studio og Kforumvienna
Pressemeddelelse

Relaterede links:
www.filosofgangen.com
www.sviatchenko.dk
www.senko.dk
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup