Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
10. januar 2007
Anmeldelse: Will Turner på MOGADISHNI AAR

Galleriet på Katrinebjerg tager hul på 2007 med en udstilling, som peger på vor moderne kultur. Den engelske kunstner Will Turner præsenterer værker skåret ud i pap og perspex.

Af Kristian Handberg
Fotos: Kristian Handberg og MOGADISHNI

Udstillingen vises i perioden 5. januar til 10. februar 2007
www.mogadishni.dk

 
Will Turner på MOGADISHNI AAR
 

Moderne kultur skåret i pap og perspex   

Den unge englænder Will Turner (et navn med kunsthistorisk genklang til den helt store William Turner!) indleder Mogadishnis nye år med udstillingen Canyon, der åbnede fredag d. 5. januar. Der er tale om en udstilling af udskårne billeder i karton og plast, hvor de mange lag danner elaborerede og farvestærke former. Motiverne er fra en slagkraftig emnesfære af rockmusik og anden populærkultur, ren underholdnings- og forbrugstrash og samtidige emblemer som ting fra ravepartyflyers og rockerheraldik. Det er et dødningehoved på blank, sort og stjernebeklædt baggrund over den titelgivende canyon, det er fire billeder af det klassiske rockbands instrumenter, bas, trommer og to guitarer. Og mens bas og trommer bare er, hvad de er, er de mere individualiserede guitarer personificerede til at henvise til udøvere som Led Zeppelin og ZZ Top. 
Nogle af motiverne er således meget eksakte, mens andre viser generelle, næsten globale symboler som en Hawaii-pizza eller piller (Damien Hirst har ikke gået ubemærket forbi..). Det er dog dobbelttydigt, hvad disse symboler kan aflæses som. En enkel farvestrålende diamant er både et globalt symbol for rigdom og eksklusivitet, men er ifølge kunstneren her taget fra en raveparty-flyer fra starten af halvfemserne, fjernt fra den internationale juvelhandel. Og en rebus jeg i hvert fald med tilfredshed kunne afkode, var i billedet Raw Power, der forestiller et stiliseret tigerhoved. Det stammer nemlig fra en jakke Iggy Pop bærer på et billede i coveret til det klassiske album Raw Power fra 1973!

 
 
Canyon  

Selv siger Turner, at han gerne vil sammenkøre flere betydningssystemer og vise hvordan visuelle symboler har deres liv i forskellige kulturlag. For er det moderne samfund ikke netop massekultur og subkultur? Turner udviser både affektion og skepsis overfor dette i udstillingens billeder, der viser ensretningen og fordummelsen, men også potentialet og farverigheden i den fagre nye kulturverden. Selve titlen Canyon med dens aura af ”americana” skal signalere noget episk og skabe en favnende ramme om udstillingens billeder. Samtidig er der en formmæssig reference til billedernes udskårne lag og de geologiske formationer, en canyon har.

Turners udskæringer foregår i nogle af billederne manuelt med skalpel og pap, mens han i enkelte er begyndt at få dem skåret ud med laser i plasticmaterialet perspex. Disse specifikke arbejdsmetoder skaber i deres håndgjorte akkuratesse (ved papirudskæringerne) en kontrast til motivernes masseproduktionspræg og relative trashstatus. Kunstfærdiggørelse overfor vareproduktion er det klassiske popkunst-clash her. Kulturikoner og vareæstetik er jo også karakteristisk popkunstindhold, og udstillingens fulde læsbarhed, afhænger af, at man kan fange de specifikke referencer (som de bestemte rockikoner). Så får man også en raffineret og cool behandling af den moderne kulturs symbolbrug og ikonografi.

Jeg må dog sige, at jeg finder iscenesættelsen af udstillingen lidt tam med helt samme indretning af gallerirummet som ved de tidligere udstillinger på stedet og der etableres ikke så meget i helheden, som i de enkelte værker. Disse skal jeg dog erklære mig i godt selskab med, og jeg kan derfor anbefale et besøg i Will Turners kulturcanyon.   

 
 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse
Interview: Mister Mogadishni
Anmeldelse: Go Figure på MOGADISHNI AAR
Anmeldelse: Fie Norsker - Fruit of the Doom
Anmeldelse: Andreas Schulenburg på MOGADISHNI

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup