Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
25. oktober 2006

Anmeldelse: Fie Norsker - Fruit of the Doom

Det nye galleri MOGADISHNI AAR på Kathrinebjergvej lægger ud med sin udstilling nummer 2. Denne gang med den danske kunstner Fie Norsker. Læs anmeldelsen af udstillingen her.

Af Kristian Handberg
Foto: Kristian Handberg og MOGADISHNI

Udstillingen ”Fruit of the Doom” kan ses hos MOGADISHNI AAR i perioden 13. oktober - 18. november 2006
www.mogadishni.com


 
fie norsker
"Your eyes are like Wine", 2006, (udsnit)
 
Fatal frugt og civiliserede malerilandskaber hos Fie Norsker

Udstillingen indledes meget passende med et maleri med titlen ”Dark Gate”, der netop indeholder en kraftigt optegnet portåbning – ind i mørket, det ukendte og andet via en organisk, ja lad os bare sige vaginal form. Det er markeret maleri med brede, tykt påsmurte strøg, der både skaber genkendelige former og figurationer og samtidig insisterer på fladen og mere det abstrakte, eller rettere formløse. Farveskalaen er dristig; ofte er der anvendt jordfarver sammen med pastelfarver og vi er langt fra et traditionelt smagfuldt togt i farvecirklen. Dette præg er ikke helt ulig andre af de yngre danske kunstnere, der ligesom Fie Norsker er ved at tegne en yderst succesfuld kunstnerisk generation. En tendens, der af et kunsttidsskrift for nyligt blev rubriceret som ”Nyt”, ”Dansk” ”Maleri” i fornuftige anførselstegn. Man vil heller ikke finde begejstring for en for nær sammenknytning hos disse kunstnere selv, men der er alligevel fællestræk at finde. For eksempel i det at anvende maleriet på denne markerede måde og i den tidstypiske sameksistens af patos og ironi, som tegner sig som en grundegenskab her i Fie Norskers værk.

 
 
"Dark Gate", 2006   "Sleepyhead", 2006
 

Det er MOGADISHNI AARs anden udstilling. Det gøres godt og det er på høje tid, at vi får en kunstner som Fie Norsker at se her i Århus, også med denne tendenssnak om den nye malergeneration fra København in mente.

Gallerilokalet i den kunstmæssigt alternative lokalitet Kathrinebjergvej indeholder cirka 10 malerier og enkelte skulpturelle arbejder. Der er således ingen af kunstnerens tegninger, der ellers har fået en del bevågenhed, med. Det er store lærreder med brede, markerede penselstrøg, der tegner et distinktivt univers, man har lyst til at sige indre landskab, af naturelementer som træer, frugter eller et edderkoppespind og sære fremmedlegemer som formopløste kuber, gevækster eller rene fækalier. Det er dog ikke ren natur og organiskhed. Som kunstneren selv siger adspurgt om af hvilken natur, hendes billeder er, foregår det i kontrasten mellem kultur og natur. Det er ”civiliserede landskaber”, der ikke er rene naturprodukter, men kulturskabte og endda præg hentet fra populærkulturen med et twist af fantasy eller tegneserier.

Modsætningspar er i det hele taget dominerende i Fie Norskers produktion. Det er det romantiske over for det ironiske, det æstetiske over for det grimme, det flademæssige over for markeret dybde og  form over for formløshed, bare for at tage nogen. Og selve titlen er ligeledes modsætningsfuld. Frugten, der associerer noget spirende og livfuldt og undergangen. Stilmæssigt kan vi både kalde det ekspressivt, surreelt, og ja, ”nyt”, ”dansk” ”maleri”.

De kunstneriske forbilleder er også forskelligartede for Fie Norsker, der over for denne anmelder nævner den ”kulturelle eksorcist” Jonathan Meese og den middelalderlige fantast Hieronimus Bosch. Her er også noget af den samme livfulde dommedag som i Fie Norskers maleri.

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup