Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
7. september 2006
Anmeldelse: Andreas Schulenburg på MOGADISHNI

Som den første udstiller Andreas Schulenburg i Århus afdelingen af københavner galleriet MOGADISHNI med akvarel, tegning og skulpturer i filt og keramik.

Af Kristian Handberg
Foto: Kristian Handberg og Jan Falk Borup

Udstillingen ”Alles ist verkehrt” vises i galleri MOGADISHNI frem til 7. oktober 2006
www.mogadishni.com

 
 

Andreas Schulenburg på MOGADISHNI

Så kom den århusianske afdeling af Valby-succesen MOGADISHNI, der har markeret sig med at profilere en række unge samtidskunstnere og gøre Valby til et mindre kunstmekka. Dette er sket endda fra en lokalitet, der, da galleriet åbnede, ikke ligefrem associeredes med kunst. Og i bedste New Yorker-stil har galleriet også til huse i en gammel fabriksbygning.

Nu åbner galleristen Christian Chapelle en afdeling i Århus - også i et område udenfor kunstens sædvanlige gænge på Katrinebjergvej, der ellers mestendels er udstyret med villaer (på den ene side) og autoværksteder og mindre industriforetagender (på den anden). Her satses der så på at præsentere samtidskunst af højeste kvalitet – en satsning, der kun kan kaldes en kærkommen oprustning i byens kunstliv, der netop har manglet sådan et initiativ og i det hele taget et stærkt galleri til at vise toppen af yngre samtidskunst.

Mogadishni indleder med Andreas Schulenburg (f. 1975) og udstillingen ”Alles ist verkehrt”. Den dansk-tyske kunstner udstiller under denne meningskritiske titel en række akvarel- og stregtegninger og skulpturer, heraf en del lavet i filt. I disse dannes bizarre sammenstillinger af enkle figurer og scenarier. Det er gerne lidt nuttede dyr, der dog fint kan være maskingeværsbevæbnede eller indtage Orange Scene!

 
Andreas Schulenburg i samtale   Filtskulptur

Der sker et lille meningssammenbrud i hvert værk, hvis man skulle forvente at finde en traditionel fortælling i dem. Ligesom mange andre fremtrædende kunstnere i tiden arbejder Schulenburg i et farverigt og iøjnefaldende udtryk ikke uden et lidt kejtet tegneserie- eller rettere billedbogsagtigt præg. Dette spil med det kitschede og uskarpe går igen allerede i materialevalget med akvarelfarven, der ofte har haft et skær af mere aftenskole end kunstakademi over sig, og filten, der heller ikke ligefrem hører til de mest attråede kunstmaterialer.

En række af billederne retter sig med kunstnerens egne ord mod forskellige hjemstavne eller bopladser, det være sig indianerlejren, beduinerditto, Grønland og Sverige. Igen er stilen nærmest naivistisk og symbolsk enkel. Turistklicheer og kulturimperialisme. En speciel favorit for denne anmelder er Mont Blanc med Swiss-air-fly og svævebane foran. Eller hvad med Grønlandsbilledets referencer til Thulebasen, primitivisme-myter og vodka!

En anden serie er sat direkte op som en tegneserie. En kutteklædt skikkelse spørger en ræv om diverse ting og får sparsomme svar. Historien afbrydes i hvert billede og kommer ikke til at kondensere sig som mening. Alt er jo også forkert eller bagvendt, som titlen siger.

Schulenburgs kejtede og absurde sammenstillinger er yderst underholdende og ganske distinktive og originale, selv i tidens kunstbillede, hvor mange arbejder med lignende elementer. Der er en ”dum” bogstavelighed over dem og en ikke ringe humor. Og den udefinerbarhed, de møder en med, er ganske produktiv. Hvad er det, ja, hvad betyder det? Der er også noget afvæbnende, lidt uprætentiøst over dem. Her skal ikke siges store sandheder. Tvært imod. 
Med det underholdende og originale præg er Schulenburgs udstilling en fin åbning af MOGADISHNI Århus, og vi kan kun glæde os til at se, hvad der mere kommer fra denne kant!

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse - MOGADISHNI AAR: Andreas Schulenburg

Relaterede links:
www.mogadishni.com

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup