Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
29. maj 2006
Snapshot: DJK 3.års udstilling

Som en del af studiet skal de studerende på 3. årgang fra Det Jyske Kunstakademi producere en udstilling hver. Udstillingerne finder sted i akademiets udstillingsrum SpLab - Special Laboratorium for kunst og offentlighed. I år stod 8 studerende for tur. Se billederne fra Splab her.

Af Jan Falk Borup
Foto: Majbrit Jensen og Ellinor Forsberg

3.års udstillingerne fandt sted parvis i SpLab i perioden 13. april til 7. maj 2006
www.splab.dk

 
Værk af Kari-Mette Josefsen i SpLab - Special Laboratorium for kunst og offentlighed
 

Klik på billederne for større versioner..

 
Sonja Strange

Blok B1  - En animationsfilm af Sonja Strange.
Året er 2027. Vi befinder os i en af forstæderne til Danmarks anden største by. Et boligkompleks skal rives ned. Blokkene skal erstattes med luksusbyggeri. Beboerne står snart uden hjem. En lille gruppe tager sagen i egen hånd, og påbegynder et socialt arkitektonisk oprør.

 
 
 
 
Henrik Busk
Realistisk Konstrueret damp-badstue.
Henrik Busk har ved hjælp af fortrinsvis genbrugsmaterialer fundet på gader og stræder i Århus indrettet udstillingsrummet for at opfordre beskueren til selv at konstruere forvandlings- og forhandlingsrum. Det er et modspil til for eksempel samtalekøkkenets private rum og et forslag til et socialt rum, der kan skabe demokratiske strukturer.
 
 
 
 
Majbrit Jensen

Pseudo-neutral undersøgelse.
Selvportræt-serier, der beskæftiger sig med ansigtets uundgåelige udtryk. Den fotograferede udsættes for forskellige indflydelser, mens selve fotograferingen foretages i et fastsat tidsrum og med faste intervaller. Spørgsmålet er, hvor meget man kan læse i et ansigt, der prøver på at være neutralt. I denne sammenhæng peges specielt på den lille forskels betydning og på mellemrummene, hvor den egentlige indflydelse sker.

 
 
 
 
Marie Melchiorsen

Praktiske omstændigheder; en udstilling af en forestilling.
En installation der foretager en imitation af naturen i gips og nylon. Forestillingen er en gengivelse af en erindring. Erindringen som kobling til dobbelthed i det, at noget både kan være kunstigt og virkeligt. En repræsentation af noget fjernt, som ønskes nært eller en forestilling om nærhed som er fyldt med fravær.

 
 
 
 
Mikael Madsen

X201m sound project af Mikael Madsen.
Projektets omdrejningspunkt er bavianen X201m, der som forsøgsdyr blev tildelt den skæbne at gennemgå en pig-to-human xenotransplantation, hvor den fik indopereret et grisehjerte fast til halsen. X201m sound projekt tager hermed sit udgangspunkt i dagbogsnoter fra de sidste 39 dage af bavianens liv. Disse noter blev smuglet ud i offentligheden i maj 2000 og fremvist i pressen af de britiske dyrerettighedsaktivister Uncaged Campaigns. Dokumenterne beskriver på dramatisk vis bavianens dagsrytme i de sidste dage af dennes liv, indtil den døde af sine lidelser som offer for lægevidenskabelig research.

 
 
 
 
Flemming Rolighed

Imiteret badeværelse. Af Flemming Rolighed.
Hvad skal der til for at bryde de opbyggede konventioner og det normative indenfor indretning af et badeværelse?
Udstillingen bestod af en større maleriinstallation af et imiteret badeværelse opbygget af objekter og inventar, der afspejler udsagn om bl.a. lyst og begær og med udgangspunkt i de mønsterstrukturer duge og badeforhæng er opbygget af.

 
 
 
 
Firoozeh Bazrafkan

Tomgang - Et interaktivt videoværk.
En videoprojektion med en symaskine. Ved tryk på pedalen styres videoen. Det betyder, at værket kun kan eksistere i kraft af beskueren. Beskueren er derfor nødt til aktivt at engagere sig i værket.

 
 
 
 
Kari-Mette Josefsen

HYPOTETISKE SAMMENSÆTNINGER eller et ordspil for hverdagshypoteser.
Værket er en interaktiv installation - en ordspilsituation med en ordsamling, som spillets primære præmis. I udstillingsperioden blev hverdagshypoteser produceret i en flerstemmig undersøgelse af antagelsen som et usynligt, indskrivende, sprogligt sted for sandhed og derved det normale og det naturlige.
Værkets grundhypotese antager, at hverdagshypoteser får sin sandhedsværdi gennem gentagelse og cirkulation. Når en antagelse bliver gentaget og cirkuleret i samfundet, i medierne og i menneskelige møder, fremstår den som en sandhed og bliver derved normativ.

 
 
 
 
Relaterede artikler:
Anmeldelse: Friktion
Tabloid: Fernisering DJK afgangsudstilling 2006
Snapshot: Art Herning
Tabloid: Pro-Art 2005
Ferniseringsbilleder fra afgang 2005

Relaterede links:
Det Jyske Kunstakademi - www.djk.nu
SpLab - Special Laboratorium for kunst og offentlighed - www.splab.dk
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup