Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
21. februar 2007

Anmeldelse: Paul McCarthy på ARoS

Paul McCarthy er aktuel med særudstillingen Head Shop/Shop Head. Udstillingen viser malerier, skulpturer, videoperformances og installationer fra den amerikanske kunstners 40 år lange karriere. 
En blanding af ketchupeffekter, provokation og humor er, hvad man kan forvente, når man for tiden besøger ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Af Lene Bæk

Udstillingen vises i perioden 10. februar til 28. maj 2007
www.aros.dk

 
The Garden
 

En provokatør

”Adr… jeg brækker mig”, udbryder en midaldrende kvinde højt. Og hendes reaktion er da helt berettiget. En anselig del af Paul McCarthys (f. 1945) kunst er ikke for sarte sjæle. Så er det sagt!
På den ene langvæg i særudstillingsgalleriet kører videoværket Pirate Party (2005).  Det er muligvis det værk, som har medført kvalme hos museumsgæsten. Videoværket, som er en del af projektet Caribbean Pirates, viser en performance, hvor en flok voldske pirater stjæler og begår hor. Selv spiller McCarthy første styrmand.
Et utal af afskårne lemmer gør Pirate Party vældig blodigt at se på. Det er dog ikke rigtig blod, men blot tomatketchup, den af mærket Heinz. Netop ketchup er et af de flydende materialer, som McCarthy ofte benytter sig af i sit kunstneriske arbejde.
I Pirate Party bærer piraterne karikerede masker. McCarthy lægger således ikke skjul på, at det er en konstruktion, vi ser. Akkurat det faktum gør videoen lettere at forholde sig til.
Måske er Pirate Party skræmmende at se på, men netop det voldelige aspekt i værket har en klar pointe. Når McCarthy ønsker at skildre vold, er det fordi, han ønsker at få en debat i gang omkring de mange voldelige handlinger, som foregår i vores samfund.
Endelig kan videoværkets fremstilling af piraters voldsomme invasion af ukendt terræn også læses som en direkte kommentar til den amerikanske invasion i Irak.

En tilsyneladende idyl
Installationen The Garden (1992) er placeret midt i særudstillingsrummet. Værket forestiller et lille skovbryn, og det hele ser meget idyllisk ud i hvert fald ved første øjekast. Ved nærmere eftersyn finder man dog ud af, at The Garden slet ikke er så fredfyldt endda. Midt i skovbrynet er to mekaniske mænd i bogstaveligste forstand i gang med at voldtage den iscenesatte natur. Mændene er dybt optaget af deres beskæftigelse. De ænser overhovedet ikke, at man kigger på. 
The Garden er endnu en kritisk kommentar til det vestlige samfund. Vi i vesten lever i vores egen lille osteklokke. At bekymre os om mennesker uden for vores vestlige kultur sker kun, hvis det virkeligt brænder på.
Selvescenografien til The Garden har McCarthy hentet fra brødrene Cartwrights tv-serie Bonanza. Og det er ikke helt tilfældigt. Til dagligt bor og arbejder McCarthy i filmindustriens by Los Angeles. Hans hyppige brug af rekvisitter, kulisser, masker og skuespillere har en klar sammenhæng med hans amerikanske hjemstavn.

 
 
Carribean Pirates 2001-2005   Appleheads with swiss cheese. Foto: Ole Hein Pedersen
 

Impotens!
Efterhånden som man bevæger sig igennem McCarthys udstilling, som strækker sig fra særudstillingsgalleriet og videre op i vest– og nutidsgalleriet, kan man ikke undgå at bemærke, at den amerikanske kunstner er optaget af nøgne kroppe og penisser. McCarthys fokus på det mandlige lem er for eksempel ganske umulig at overse i et værk som Apple Heads on Swiss Cheese (1997-1999). Her er penis ganske overdimensioneret, men dog stadig aldeles slap. I selvportrættet Dreaming (2005) sætter McCarthy videre sine egne kønsdele til skue. Endelig har to liggende, mandlige voksfigurer i særudstillingsrummet slet ingen penisser mere. Puha, ikke så rart! 
Med andre ord synes McCarthy aldrig at skildre den potente mand i sin kunst. Tværtimod er det den impotente mand, som står for skud. En mand som mest af alt har mistet kontrol over sig selv og sin omverden. 

Paul McCarthy pakker ikke sine budskaber ind i vat. Han kaster derimod menneskets anstødelige tilbøjeligheder lige i synet på sin betragter. Mens nogle gæster vil blive stødt, vil andre elske hans chokerende værker. Om ikke andet fremtvinger hans kunst i hvert fald til stillingtagen, til debat. Han går lige til grænsen.
McCarthys kunst afspejler den verden, vi lever i. Han retter en klar kritik af en række moralske tilstande og forhold i vores vestlige kultur. Bl.a. må den amerikanske forbrugerisme stå for skud. Hans hyppige brug af ketchup i værkerne er således en bittersød kommentar til den amerikanske madkultur.

I overordnet forstand ønsker McCarthy gennem sin kunst at udfordre menneskets vante tankegang. En udfordring som kan bevirke ny erkendelse. Han ønsker, at man tager et medansvar for det samfund, man lever i.

McCarthys udstilling er helt sikkert et besøg værd. Den giver rig mulighed for fordybelse i en lang række kunstneriske medier, samt en god chance for at diskutere en række aktuelle emner og problemstillinger. Udstillingen appellerer desuden ikke blot til synet, men også til høre– og lugtesansen. Hvordan det konkret foregår, vil jeg dog ikke afsløre her.

 

Paul McCarthys udstillings Head Shop/Shop Head er organiseret af Moderna Museet i Stockholm. Når udstillingen slutter på ARoS d. 28. maj, skal den videre til S.M.A.K. i Ghent i Belgien.

 

Relaterede artikler:
Snapshot: Paul McCarthy på ARoS
Pressemeddelelse: Paul McCarthy. Shop Head/Head Shop

Relaterede links:
www.aros.dk

 
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup