Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
12. juli 2006
Essay: Kim Schumacher og samtidskunsten
Hvad er forbindelsen mellem speed talkeren Kim Schumacher og samtidskunstnere som Jeppe Hein og Marco Evaristti? I følge Uwe Max Jensen er Schumacher inspirationskilde for dem begge. Læs Max Jensens betragtninger her.

Af Uwe Max Jensen
Grafik: Claire Moreux & Olivier Huz

Udstillingen Usynlig Labyrint vises på Statens Museum for Kunst i perioden 10. juni til 27. august 2006
www.smk.dk
 
 
Er Kim Schumacher det 20. århundreds vigtigste danske kunstner?

Billedkunstneren Jeppe Hein fortæller i et interview om baggrunden for sin installation »Usynlig labyrint« på Statens Museum for Kunst. Jeppe Heins inspiration til labyrinten er angiveligt barndomsoplevelser, franske barokhaver og »den sociale orden, der regulerer mennesker i nogle undertrykkende adfærdsmønstre«.

Nu er jeg jævnaldrende med Jeppe Hein, og jeg mener, at inspirationen kommer et helt andet sted fra.

I slutningen af firserne optrådte disc jockeyen, tv- og radioværten, journalisten, filmanmelderen med mere Kim Schumacher med et quiz-program i tv. Programmet hed »Labyrint«, og vinderen skulle til sidst igennem en usynlig labyrint for at sikre sig hovedpræmien.

At Jeppe Hein således har sin inspiration fra et tv-program, han har set i sin barndom, gør ikke Jeppe Heins værk dårligere. Det er faktisk en interessant detalje ved den nyere kunst, at den approprierer popkulturelle fænomener i lighed med tressernes klassiske popkunst. Men i den klassiske popkunst var der for mestendels - når man ser bort fra Andy Warhols Brillo-boxes - tale om to-dimensionale billeddannelser, der blev udført som maleri.

Den ny kunst, som Jeppe Hein repræsenterer, er langt mere grænseoverskridende, og appropriationen er ikke kun fæstnet til fladen eller statiske objekter som Jeff Koons´ støvsugere. Den ny kunst tager alt med sig, og det udvidede kunstbegreb, som Joseph Beuys advokerede for i halvfjerdserne, er omsider blevet en realitet.

Kim Schumacher har ikke haft en plads i dansk kunsthistorie hidtil, men nu er det på tide, at Kim Schumacher skrives ind. Ikke har han inspireret Jeppe Hein til »Usynlig labyrint«. Kim Schumacher er også manden bag et endnu mere kendt værk. Marco Evaristtis blender-installation »Helena«. Her svømmer en fisk fredfyldt rundt i en blender, hvis publikum ikke forstyrrer roen. Kim Schumacher brugte - lang tid før Marco Evaristti - en tilsvarende opstilling med en fisk i en blender i et af sine tv-programmer i firserne.

Kim Schumacher har også været en udvikler af det talte og skrevne sprog som talende disc jockey og skrivende journalist og filmanmelder. Det ville være en oplagt opgave for en nysgerrig litterat at opspore forbindelseslinjerne mellem nutidens rappere og Kim Schumachers historiske forlæg. Mest kunstnerisk præcis var Kim Schumacher måske som oversætter af amerikanske film.Jeg husker særligt udtrykket »røvbanan« fra Bruce Willis-filmen »Die Hard«.

Kim Schumacher var i levende live et renæssancemenneske, hvis død knytter an til det mandefald, som de kunstneriske miljøer oplevede i slutningen af firserne og begyndelsen af halvfemserne, da AIDS stadig var en dødelig sygdom.


Relaterede artikler:
Anmeldelse: Jeppe Hein på Centre Pompidou
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup