Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
21. maj 2006
Interview: Frank Franzen
Billedkunstner og kurator Frank Franzen er en travl mand. Han etablerede det populære Showroom på Amager og har senest været aktuel i Jylland som kunstner og kurator for Senko Frame Project i Viborg. Dette interview tager udgangspunkt i hans og kollegaen Colonels projekt Emergency Rooms, som er en del af udstillingen TIME, kurateret af Frank Franzen. Jan Falk Borup interviewer.

Tekst og foto: Jan Falk Borup

Emergency Room indgår i udstillingen TIME på Kunsthallen Nikolaj i perioden 8. april - 4. juni 2006 og på Kunsthallen Brænderigården 16. juni - 13. august 2006
www.nikolajudstillingsbygning.dk
www.braenderigaarden.dk
 
Der var ingen deltagende kunstner, som havde indleveret et værk da fotografen var forbi Emergency Room
 
Brandaktuel kunst

Jan: Hvad er idéen bag Emergency Rooms?

Frank: Udgangspunktet er et manifest, skrevet af Colonel. I manifestet efterlyste Colonel fysiske rum til kunstnere, hvori det er muligt at reagere fra dag til dag på dagens begivenheder.

Jeg mener, at det er vigtigt, at kunstnere få mulighed for at placere kunsten i den rigtige tidskontekst. Emergency Room i Nikolaj viser derfor kun værker, der beskriver den aktuelle situation nu og her. Vi tager kunstnernes umiddelbare reaktioner alvorligt fordi de er med til at danne et mere kritisk nuanceret verdensbillede.

Jan: Hvordan opstod dit samarbejde med Colonel.

Frank: Colonel er kunstner ligesom mig. Vores samarbejde startede, da jeg organiserede The Showroom. Han var den første kunstner, der udstillede i The Showroom. Jeg læg mærke til et A4 ark (med et manifest) han hængte på væggen, som var et manifest. (Se hjemmesiden/Emergency Room) Jeg havde på daværende tidspunkt allerede planlagt Time udstillingen i Nikolaj og synes, at et Emergency Room var relevant i den sammenhæng. Nu er vi begge artist-curators for projektet.

Jan: Kan du fortælle lidt om hvilke system, I har lavet omkring indlevering af værker?

Frank: Vi har fra starten inviteret 21 kunstnere til projektet. Siden hen er der kommet flere kunstnere til. Vi ser på alle henvendelser og laver interviews med diverse kunstnere. Når vi synes, at en kunstner er egnet, giver vi ham/hende mulighed for at indlevere værker. Indleveringen af værker sker 12.10 hver dag. Nye værker bliver installeret og de "gamle" værker flyttes over i arkivet.

 
Frank Franzen med værk af Colonel: Retard   Emergency Room på Nikolaj Kunsthal

Jan: Hvilke status får de enkelte værker på udstillingen? Skal de opfattes som kunstværker?

Frank: Hvert enkelt værk, der er placeret i Emergency Room, betragter jeg som et kunstværk. Emergency Room sørger for, at værkerne lever i det øjeblik, de har en virkning.  Aktualiteten i værkerne er bærende men ikke afgørende for, om værkerne efterfølgende kan betragtes som kunst eller ej.

Emergency Room udstiller efterfølgende et udvalg af arkivet i Brænderigården i Viborg og der vil man kunne se at (om) værkerne stadig er aktuelle og alment vedkommende, selvom jeg dér vil betragte værkerne som "retard" (ref. Marcel Duchamp), ligesom andre kunstinstitutioner, der udstiller gamle værker.

Jan: Mener du dermed, at værkerne alligevel mister deres aktualitet, siden du betragter dem for museumsgenstande?

Frank: Værkerne har, når de udstilles på Brænderigården, ikke mistet deres aktualitet. Emnerne: Dansk etnocentrisme, nationalisme, racisme, egoisme, mediernes manipulation med meninger og konklusioner er desværre nok også relevant i næste måned, og der vil sandsynligvis også snige sig nogle nye værker ind i arkivet i løbet af udstillingsperioden.

 
En del af arkivet for Emergency Rooms   De deltagende kunstnere

Grunden til at jeg nævner Marcel Duchamps pointe med "retard", er at kunstinstitutionerne burde fokusere på at gøre plads til et Emergency Room. Det kræver, at et Emergency Room ikke blot skal fungere i en udstillingsperiode, men at det kan fortsætte med at eksistere. Vi har desværre ikke fundet en kunstinstitution endnu, der tør at tage det skridt fuldt ud.

Jan: I har planer om at Energency Room skal fortsætte. På jeres hjemmeside står der København, Berlin og New York. Har i fundet konkrete steder i de andre byer?

Frank: Olaf Stüber i Berlin er interesseret i ideen og vil til efteråret have et Emergency Room i galleriet. Colonel og jeg har lige modtaget en legat af Kunststyrelsen for at undersøge muligheden for et Emergency Room i New York. Vi rejser derover til august og regner med, at der kommer noget konkret ud af det. Der er også en kunstinstitution i Cairo, der har vist interesse, hvilket kan være en spændende udvikling for Emergency Rooms.


Relaterede artikler:
Essay: Lyserød M24 Chaffee

Relaterede links:
www.nikolajudstillingsbygning.dk
www.braenderigaarden.dk
www.emergencyrooms.blogspot.com
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup