Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
3. maj 2006
Send din kommentar til
Anmeldelse: Katrine Nyholm på ARoS
ARoS har inviteret filmmageren Katrine Nyholm til at præsentere sin installation Portræt med lukkede øjne I + II. Værket er et resultat af Nyholms undersøgelser af søvnen som tilstand. Pia Strandbygaard Frandsen anmelder.

Tekst: Pia Strandbygaard Frandsen
Foto: Jan Falk Borup

Udstillingen Portræt med lukkede øjne I + II kan opleves på ARoS i perioden 28. april - 21. maj 2006.
www.aros.dk
 
En museumsgæst på ARoS forsøger at holde hånd med den sovende kvinde fra Sydney.
 
LESS IS MORE

I en hæsblæsende tid, hvor underholdningsindustrien har kronede dage, hvor det  spektakulære har forrang og hvor vi dagligt bombarderes med en informationsmængde af hidtil uset omfang, er det ikke blot forfriskende, men også hårdt tiltrængt at der er nogen, der tør sætte hælene i gulvet og mane til eftertænksomhed. Og det er lige præcis, hvad Katrine Nyholm har gjort med sin nyåbnede udstilling på ARoS. Portræt med lukkede øjne I og II er sarte, kontemplative værker, der med få, enkle midler søger at skildre noget så almindeligt og udramatisk som søvnen.

Udstillingen består af to dele, to forskellige former for portrætter af sovende mennesker, præsenteret i tyste, halvmørke rum. Første del består af fem video-projektioner i realtid. Bagbelyste skærme, placeret en anelse ud fra væggen, gengiver en række nærbilleder af sovende mennesker, liggende i deres senge i deres private soveværelser. Som de afbildede mennesker er søvnen individuel: En snorker højlydt mens en anden trækker vejret lydløst og ligger helt stille under dynen. Portrætterne er smukke og næsten hypnotiserende i deres kontinuerte gengivelse af åndedrættets rolige rytme og de sovendes tilsyneladende fredfyldte tilstand. De portrætterede mennesker er frarøvet bevidsthed og selvkontrol. De er skildret hudløst og nøgent, nedsænket i den særlige tilstand mellem bevidsthed og ubevidsthed, som søvnen udgør. Den enlige snorker tilfører både udstillingen en befriende humoristisk karakter og vækker betragterens sympati og indlevelse.

 
Det første rum med 5 video-projektioner   En af de 5 video-projektioner

 
Installationens anden del: Live transmission fra Sydney   Publikum forsøger at komme i kontakt med den virtuelle kvinde

Mens udstillingens første del knytter an til portrætmaleriets todimensionelle udtryk, tilsat den nok så vigtige tidsdimension, benytter Katrine Nyholm sig af et skulpturelt udtryk i udstillingens anden del, som findes i et lille tilstødende rum. Her danner et lavt podie med en madras og en krøllet, hvid dyne og hovedpude baggrund for en on line-transmission af en sovende kvinde, som transmitteres med billede og lyd via en bredbåndsforbindelse direkte fra Sydney på den anden side af kloden. Også dette rum er præget af en kontemplativ ro og en pågående intimitet, forbundet med den grænseoverskridende oplevelse det er, at være vidne til et andet menneskes bevidstløse søvn.

Katrine Nyholms filmiske formsprog kunne ikke være mere fjernt fra Bill Violas spektakulære, visuelt imponerende iscenesættelser af temaer som fødsel og død, katastrofe og genopstandelse, som ARoS præsenterede for et år siden. Hun benytter hverken højtråbende effekter, megalomane formater, farver eller  manipulerende filmmusik, men forlader sig udelukkende på et tålmodigt observerende kamera, enkle sort-hvide billedkompositioner og reallyden fra de sovendes åndedræt. Hendes udtryk er nøgent og ærligt. Nok kan man, hvis man vil, kalde det enkle, skulpturelle greb, hun foretager i udstillingens anden del, et ‘trick’, men værket bevarer stadig en karakteristisk skrøbelighed, en ærlighed og en diskret sanselighed, som sjældent findes hos mere spektakulære film- og videokunstnere.

Katrine Nyholms videoprojektioner kaster et ærligt og tankevækkende blik på bagsiden af den travle tilværelse, på den livgivende søvn og på søvnen som tilstand. Hvad enten de sovende personer præsenteres som optagelser i realtid eller træder frem for os som en live transmission, forbliver søvnens væsen et mysterium for os. Vi kan ikke se ind bag de lukkede øjne, men blot se til udefra og opleve de sovende som iagttagere.

Katrine Nyholms enkle, poetiske videoprojektioner er alt andet end tankebundne, teoretiske overvejelser om søvn; de taler først og fremmest til kroppen, sanserne og den direkte oplevelse. Portræt med lukkede øjne I og II tilbyder en særdeles smuk og poetisk oplevelse til den, der giver sig tid og ikke mindst ro til at hengive sig til det sarte søvnunivers med alle sanser åbne.

Relaterede artikler:
Reportage: Baggrund – Katrine Nyholm
Pressemeddelelse fra ARoS

Mere om videokunst på ARoS :
Tema: Pipilotti Rist

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup