Kontakt aarhus.nu:

 
 
26. januar 2006
Send din kommentar til
Interview: Sixten Therkildsen
Videoinstallationen The story came off af Sixten Therkildsen blev vel modtaget af vores anmelder på aarhus.nu Pia Strandbygaard Frandsen. Her følger et interview med Sixten Therkildsen hvor han fortæller mere om sin kunstneriske praksis og om videoinstallationen i Århus Kunstbygning.

Tekst: Jan Falk Borup
Foto: Jan Falk Borup og Sixten Therkildsen

Videoinstallationen The story came off vises i Århus Kunstbygning i perioden 7. januar – 12. februar 2006
www.aarhuskunstbygning.dk
 
Sixten Therkildsen i Århus Kunstbygnings demorum
 
THE STORY CAME OFF
 
Jan: Kan du fortælle lidt om dit værk The story came off?

Sixten: I Århus Kunstbygning viser jeg et videoprojekt, som tager udgangspunkt i en samling af gamle smalfilm fra 1960´ernes USA. Filmene har jeg købt på internetauktionen ebay af en person, som ikke havde noget kendskab til den familie, der i sin tid lavede de private optagelser af bryllupper, fødselsdagsfester, juleaftener og den slags. Jeg har konstrueret en række fortællinger, der fungerer som en voiceover, som publikum kan opleve, mens de iagttager smalfilmsoptagelserne. Fortællingerne er sat sammen af flere ret forskellige komponenter så som nogle historiske kendsgerninger om sociale uroligheder og bogerrettighedsaktivisme i 1960´erne i USA, samt nogle uddrag af et meget idealistisk manifest, som Students for a Democratic Society skrev i 1962. De voldsomme begivenheder og de velmenende dyre ord knyttes i fortællingerne jævnligt til den private hjemlige billedside af noget, der ligner korte anekdotiske indslag, men som i virkeligheden er brudstykker, jeg har opdigtet.
Med en god portion held er det lykkes mig at opsøge og komme i kontakt med en kvinde fra den familie, som af den ene eller anden grund har mistet samlingen af smalfilm. Jeg har haft en dialog med hende om de fortællinger, jeg har konstrueret til de gamle smalfilmsoptagelser, og denne dialog optræder også i det endelige videoprojekt, som en speak fra to skuespillere.

Jan: Hvad er koblingen mellem de private smalfilmsoptagelser og de offentlige begivenheder?

Sixten:De to elementer har umiddelbart ikke så meget med hinanden at gøre, men jeg kobler de historiske facts til de private filmoptagelser af middelklassesamfundets velstand og overskud ved hjælp af uddrag fra det idealistiske manifest og ved hjælp af de små korte opdigtede passager, der ligner privat erindring. Idealistiske tanker om, hvordan et bedre samfund kunne se ud, som i det manifest jeg bruger, opstår jo som regel hos den rebelske del af middelklassesamfundet og faktisk ikke i samfundets laveste lag. Når man lytter til de fortællinger, jeg har stykket sammen, mens man betragter filmoptagelserne, får man undervejs den fornemmelse at idealismen falder til jorden. Jeg har desuden forsøgt at sammensætte billeder og lydside på en måde så de af og til kommer til at tale meget konkret om hinanden.

 
Installationsview fra Århus Kunstbygning   En af de oprindelige filmkasser købt på eBay

 
The story came off - Fortællingerne   The story came off - Mailudvekslingen

Jan: Du har valgt at kalde værket: The story came off. Hvordan det?

Sixten: Projektet hedder The story came off, fordi der er tale om en række fortællinger, der er pludseligt dramatiske, som når en pistol går af, eller som et hjul der falder af en kørende bil. Man kan også se det på den måde, at samlingen af smalfilm er blevet skilt fra sin familie, som et hjul der skilles fra sin bil og fortsætter sit eget løb. I alle de fem fortællinger, jeg har sat sammen til smalfilmsbillederne, er der noget som ikke helt lykkes. Der er et forhold mellem den kollektive erindring og den private situation, som ikke helt harmonerer - igen som når et hjul falder af en bil og alle de gode intentioner om fremdrift mistes.

Jan: Du bruger til tider en lidt utraditionel måde at finde materiale til dine værker.

Sixten: Ja, jeg har ofte hentet mit materiale ved at være i kontakt med mennesker på salgsauktionen ebay, som er en slags verdensdækkende blå avis på internettet. Det er også på ebay, jeg har købt de gamle smalfilm, som jeg bruger i mit projekt The story came off. Den mand, der solgte smalfilmene til mig kendte ikke noget til deres oprindelse, og han kendte altså ikke den familie der i 1960´erne lavede de mange private filmoptagelser.  Familiens navn stod skrevet på de små æsker, som filmspolerne kom i, og på den måde lykkedes det mig at spore en kvinde fra familien. Jeg henter altså ofte mit materiale i en dialog med andre mennesker i det sociale rum der opstår, når en genstand bliver solgt og bevæger sig fra den ene ejer til den næste.

Jan: Har du overvejet at interagere som kunstner i det sociale rum på ebay eller lignende steder?

Sixten: Ja, det har jeg allerede gjort i flere af mine tidligere projekter. Blandt andet i mit projekt One mans junk is another mans treasure, i mit projekt Ølsamlingen, og i mit projekt På Anden Hånd, som blev lavet til en Dansk Røde Kors genbrugsforretning i forbindelse med udstillingen Ophørsudsalg i København sidste år.

 
Røde Kors genbrugsforretning i Istedgade, København   Stillbillede fra videoen På Anden Hånd

Jan: På hvilke måde interagerede du med brugerne?

Sixten: I projektet One mans junk is another mans treasure bad jeg sælgere på ebay om at fortælle om en hændelse eller et minde, som de kunne relatere til den ting, de ville sælge på internettet. Efter handlen var gennemført, henvendte jeg mig til de respektive købere for at få dem til at kommentere sælgernes fortællinger. På den måde skabte jeg en samling af fortællinger, der havde bevæget sig parallelt med de handlede genstande i det kommercielle rum.
Projektet På Anden Hånd blev lavet til en Røde Kors-genbrugsforretning og bestod af en samling af gammelt brugt tøj, som kunderne i forretningen kunne købe på samme måde, som når det gjaldt forretningens andre varer. Imidlertid havde kunderne i forretningen også mulighed for at følge en billedserie, som kørte på to monitorer i butikken, som viste gamle billeder fra forskellige menneskers fotoalbum. På den måde blev det offentliggjort, hvornår og hvordan de tidligere ejere havde brugt det tøj, som var til salg i samlingen.  

Jan: Her til slut, hvad bringer 2006 for dig?

Sixten: Jeg er blevet inviteret til at deltage i et projekt, som kurateres af Anne Szefer Karlsen fra Bergen. Hun har inviteret fem skandinaviske kunstnere, og vi skal alle deltage i en research og produktionsfase i New York nogle uger i løbet af dette forår. Vi skal hver især arbejde på en video, og senere på året skal projekterne bl.a. vises på udstillingssteder rundt omkring i Skandinavien og i New York. Ellers skal jeg deltage i et udvekslingsprojekt mellem kunstscenerne i Århus og Malmø. Jeg har også kontakt til andre kuratorer, men har ikke flere faste aftaler endnu, så vi må se, hvad det kaster af sig.
 
Relaterede artikler:
Anmeldelse af The story came off
Pressemeddelelse
 
Relaterede links:
Århus Kunstbygning - www.aarhuskunstbygning.dk
Sixten Therkildsen - www.sixtentherkildsen.dk
 
Webdesign: Jan Falk Borup