Kontakt aarhus.nu:

 
 
14. januar 2006
Send din kommentar til
Anmeldelse: The story came off
Sixten Therkildsen har igen været ude på internet-loppemarkedet ebay. Det indsamlede materiale er blevet til videoinstallationen The story came off, en kompleks fortælling om den personlige historie og de almene erfaringer med afsæt i fortidens erfaringer og nutidens blik. Pia Strandbygaard Frandsen har været i Århus Kunstbygning og anmelder her Sixtens værk.

Tekst: Pia Strandbygaard Frandsen
Foto: Jan Falk Borup, stills udlånt af Sixten Therkildsen

Videoinstallationen The story came off vises i Århus Kunstbygning i perioden 7. januar – 12. februar 2006
www.aarhuskunstbygning.dk
 
En af filmrullerne, som Sixten købte på ebay
 
THE STORY CAME OFF

Historien bag Sixten Therkildsens videoinstallation er i sig selv lidt af en kuriositet. I 2005 købte han en samling gamle smalfilm på internetauktionen eBay. Filmene rummede privatoptagelser fra fødselsdagsfester, bryllupper, juleaftener, fisketure og familieudflugter. De var optaget i USA i 1960’erne af en ihærdig amatørfotograf John Amiano. Det lykkedes Sixten Therkildsen at finde frem til et af de relaterede familiemedlemmer, Jeanette Amiano, som indvilligede i at deltage i kunstprojektet. Herefter fulgte en længere e-mailkorrespondance mellem Jeanette Amiano og Sixten Therkildsen om filmene og nogle af de samfundsmæssige begivenheder, der omgav dem.
 
Smalfilmene vises på to simultane videoprojektioner med hver sin tilhørende speak. Lydsiden på den ene videoprojektion kaldet Fortællingerne, beretter om en række dramatiske og historiske begivenheder knyttet til studenteroprør, raceuroligheder, borgerrettighedskampe, demonstrationer og Vietnamkrigen. Fortællingerne er en blanding af historiske facts, personlige anekdoter og uddrag fra det idealistiske manifest The Port Huran Statement, skrevet i 1962 af Students for a Democratic Society. Lydsiden til den anden videoprojektion dokumenterer e-mailudvekslingen mellem Sixten Therkildsen og Jeanette Amiano. Her kommenterer den amerikanske kvinde de historier, der ledsager den første videoprojektion. Hun voksede op i nærheden af Newark og husker tydeligt optøjerne, der fulgte i kølvandet på den brutale arrestation og fængsling af en sort taxichauffør. Adskillige butikker og kvarterer blev ødelagt under den efterfølgende voldelige opstand, der ifølge Jeanette Amiano skabte stor frygt for sorte amerikanere blandt befolkningen. En frygt, hun mener ligger dybt hos især den ældre generation af hvide amerikanere den dag i dag.

 
Still fra smalfilm   Still fra smalfilm

Installationen er en fascinerende blanding af det private og det offentlige, den personlige historie og de almene erfaringer med afsæt i fortidens erfaringer og nutidens blik. De private historier blander sig med lag på lag af facts og idealistiske udsagn til en kompleks billedfortælling. Så meget desto mere imponerende er den præcision og finfølelse, hvormed Sixten Therkildsen alligevel har formået at forene lyd- og billedside til en sammenhængende helhed. Billeder og speak både supplerer og kontrasterer hinanden i en dynamisk udveksling af betydning, der aldrig bliver til tomme postulater eller illustrationer. ”Vi ville udskifte magt med rod i materialistiske privilegier med magt udsprunget af kærlighed og medmenneskelighed” bedyrer speaken til billeder af ellevilde børn, som pakker den ene flotte julegave ud efter den anden, og optagelser af ubekymrede mænd med bare overkroppe, som haler kæmpestore fisk op af havet ledsaget af speaken: ”vort mål for samfundet var menneskets uafhængighed, at finde en personlig og autentisk mening med livet.”  Samtidig springer betydningerne frem og tilbage mellem de to forskellige billedforløb, der opleves simultant på væggene i et hjørne af rummet. Fra den ene vægs gengivelse af en skovtur i det grønne blæser vinden og den udendørs frie fornemmelse videre til den anden vægs solbrændte fritidsfiskere. På væggen til højre hviler en gammel morfar sig i skyggen af et træ. Han trækker vejret tungt og hele hans livserfaring sættes i relief af et forventningsfuldt brudepar på væggen til venstre.

De karakteristiske, rystede 8 mm-privatoptagelser har en egen fascinationskraft, som appellerer til vores umiddelbare oplevelse. Sammen med den fortællende lydside fremsætter filmoptagelserne et både stærkt og nostalgisk udsagn om 1960’ernes USA med dets idealistiske ungdomsbevægelser og dets sociale- og racemæssige spændinger set gennem privatlivets magiske dokumentation af store og små begivenheder. Samtidig appellerer installationen bredt. Vist er de begivenheder, der oprulles på lydsiden bundet til amerikansk historie, men mange af de samme oprørske idéer vendt mod tidens aktuelle samfundsforhold mod kapitalisme, materialisme, konservatisme osv., gjorde sig, som bekendt gældende flere steder i den vestlige verden. Billedsiden er stærkt identifikationsskabende, fordi de dokumenterede situationer er så alment genkendelige: bedstefar med rød næse kærligt omfavnet og krammet af et barnebarn med skinnende øjne, mor med kaffekrus og termokande i det grønne og den sjove onkel, der underholder med at trække et lommetørklæde ud af buksebagen. Mormor i fint tøj vinkende og smilende, lillebror klædt ud som cowboy osv. osv. På én gang sentimentale klichéer og oprigtigt rørende minder.

 
Installationsview   Installationsview

Installationen er på én gang tankevækkende og udleverende uden at være kynisk. En af Sixten Therkildsens største fortjenester er givetvis, at han formår at bevare respekten for de dokumentariske familieoptagelser og samtidig indføje materialet i en kritisk, samfundsrelateret kontekst. Installationen er præget af en stor sensibilitet overfor smalfilmenes iboende udtrykskraft uden af den grund at forfalde til patetisk sentimentalitet. Med The story came off har Sixten Therkildsen skabt en vedkommende og hypnotiserende reaktualisering af private erindringer set i lyset af en bredere samfundsmæssig kontekst. Kombinationen af de smukke optagelser af en families levede liv og fortællingerne om samtidens utopiske idéer og paradokser giver et både poetisk, humoristisk og kritisk billede af 1960’erne. Et yderst seværdigt, mangefacetteret billede, befriet for entydige politiske budskaber og konklusioner vel at mærke.
 
Relaterede artikler:
Interview med Sixten Therkildsen
Pressemeddelelse
 
Relaterede links:
Århus Kunstbygning - www.aarhuskunstbygning.dk
Sixten Therkildsen - www.sixtentherkildsen.dk
 
Webdesign: Jan Falk Borup