Kunstportalen aarhus.nu
luk vindue
 
Anmeldelse 12-07-2005
 
Anmeldelse: Stefano Bonacci
Udstillingen "299.792,458" med Stefano Bonacci er en kunstners hyldest til videnskaben. Hans Henrik Jacobsen har været forbi udstillingsstedet i Viborg og benytter denne anmeldelse til og så at hylde Senko Studio der netop har fået støtte af Kunststyrelsen og af private sponsore.

Tekst: Hans Henrik Jacobsen, kunstanmelder ved Viborg Stifts Folkeblad
Foto: Sergei Sviatchenko

Udstillingen "299.792,458" med Stefano Bonacci i Senko Studio vises i perioden 9 juli til 30 juli 2005.
www.senko.dk
 
Send din kommentar til redaktion@aarhus.nu
 
Læs mere: Pressemeddelelse
Interview
 
 
Lyset og fysikken
Stefano Bonacci i Senko Studio
 
Lørdag havde Senko Studio i Viborg fernisering på en udstilling med den italienske installationskunstner Stefano Bonacci, der også er Professor i installationskunst og multimedier ved Universitetet i Perugia i Umbrien.
 
Ferniseringen kommer lige i kølvandet på en særdeles befriende medvind til galleriet. Det ikke-kommercielle galleri har indtil nu ikke kunnet få støtte fra Viborg Kommune, og fremtiden så ikke lys ud for et af Danmarks mest avancerede udstillingssteder. Heldigvis har en blanding af private og staten givet galleriet et velfortjent skulderklap, så der nu og i den nærmeste fremtid vil være penge til husleje, udsendelser og plakater. Vigtig er især de 50.000 kr. fra Kunststyrelsen, idet udstillingsstedet hermed får et officielt, statsligt kvalitetsstempel.
 
Men tilbage til udstillingen. Titlen er 299.792,458 , og det er det tal, der svarer til lysets hastighed pr. sekund.
Bonacci har, i anledning af det internationale fysikår og med tanke på en udstilling i netop Danmark en installation med udgangspunkt i den danske fysiker Ole Rømers opdagelse af lysets hastighed i 1675.
Rømer observerede, at der gik længere og længere mellem formørkelsen af Jupiters inderste måne, og dette kunne kun forklares ved, at Jupiter fjernede sig mere og mere fra Jorden i dennes omkredsning af Solen. Afstanden mellem måneformørkelserne havde altså forbindelse mede den tid det tog lyset at nå fra Jupiter til Jorden.
Bonacci har så ladet Rømers observation tage udgangspunkt i et af fysikerens øjne, og installationen er således en hyldest til fysikken, men også til lyset, der er et essentielt fundament for kunsten.
 
 
 
Den anden installation tager udgangspunkt i Einsteins formel E=mc2, der jo er en af grundformlerne for energi. I stedet for = sætter Stefano Bonacci imidlertid imellem de hvide neonrør på sort baggrund en gipsfigur af Venus, så installationen bliver igen en hyldest til kunsten symboliseret ved Venusskikkelsen. Skønheden i kunsten går således op i en højere enhed med skønheden i naturvidenskaberne.
Stefano Bonaccis installationer er ganske enkle og med meget små men særdeles elegante virkemidler.
Udstillingen blev vist første gang på Cypern i 2002, hvor netop Venus efter overleveringen er født, og den knytter sig smukt til den række af italienske eksperimentalkunstnere, der har lagt vejen forbi Senko Studio de seneste par år.
 
Man må håbe, at Viborg Kommune på et eller andet tidspunkt slipper sin berøringsangst og gør Senko Studio til en del af den nye storkommunes kunstneriske profil.
 
luk vindue