I den nye udstilling SPOR tager Det Nationale Fotomuseum udgangspunkt i nogle af de berømte overleveringer fra den fotografiske nationalskats samlinger fra 1860 – 1920. Museet har bedt en gruppe samtidskunstnere om nye fortolkninger af de gamle motiver.
Som en opdagelsesrejsende følger fotograf Charlotte Haslund-Christensen sporet helt ud til Danmarks afkroge for at gøre feltstudier i det etnografiske fotografis stereotype fremstillinger af fremmede folkeslag. Gennem hvilken linse, så vi f.eks. den grønlandske befolkning og hvad minder det om i dag?
Sixten Therkildsen har fundet spor af historier i fotografier hos Københavns antikvitetsforretninger. Måske vil de blive købt og doneret til Det Nationale Fotomuseums samling så eftertiden kan se virkeligheden i øjnene. Men er billederne i videoinstallationen retvisende?
Jane Jin Kaisen er på sporet af den dobbelte identitet. Kan kendte danske motiver overtages af andre og opnå det samme? Hvordan ser Tivoli f.eks. ud, når det ligger i Japan, kan der overhovedet spores en eksotisk dansk oprindelse? Har japanerne opført et kinesisk tårn eller er det kun den danske forlystelsespark, der i 1902 udstillede en kinesisk dværg, der pirrer vores forestilling om det orientalske.
Tanja Nellemann Poulsen går i sin installation i kødet på selve opfattelsen af fotografiet som historisk dokumentation. Hun flår de historiske billeder ud af deres oprindelige sammenhæng og bruger dem som readymades til at skrive nye, skæve historier.
I udstillingen indgår desuden dele af Lisa Rosenmeiers projekt The extended now samt moderne værker fra fotomuseets samling af Colonel og Per Bak Jensen. |