Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
15. maj 2006
Send din kommentar til
Snapshot: Berlin biennalen 2006
Den 4. Berlin biennale for samtidskunst er bestemt et besøg værd. Udstillingerne er alle placeret på den samme gade på så forskelligartede steder som i en skurvogn og en jødisk pigeskole. Medredaktør på aarhus.nu Else Ploug Isaksen har lavet denne fotoreportage fra udvalgte steder.

Tekst og foto: Else Ploug Isaksen

Den 4. Berlin biennale for samtidskunst Von Mäusen und Menschen vises i perioden 25. marts til 28. maj 2006.
www.berlinbiennale.de
 
 
Von Mäusen und Menschen

De tre kuratorer Mauririzio Cattelan, Massimiliano og Ali Subotnick har ikke uden grund valgt Auguststrasse som kulisse. Titlen ”Of Mice and Men” er lånt fra en af John Steinbecks bøger, som i al enkelthed handler om livet, og dermed også om det at fødes og dø – og ikke mindst alt det menneskelige imellem, ups and downs, overlevelse, glæde, sorg.
På biennalen i Auguststr. kommer man ind bag kulisserne og konfronteres med rum og bygninger, som ellers ikke er åbne for publikum. Det er som at træde ind i tidslommer. Auguststrasse ligger i den tidligere østtyske del af Berlin, og er en af de gader, som ikke har forandret sig synderligt  efter murens fald. Før 2. verdenskrig boede her mange jøder, prostituerede, kunstnere, arbejdere mm. – en bohemegade. Et liv blev levet.
Krigen gjorde dog sit til, at jøderne senere forsvandt fra gadebilledet.
De lokaliteter, man får lejlighed til at se værkerne i, er KW (udstillingssted for samtidskunst), Den Jødiske Pigeskole, fire private lejligheder, en kirke, en spejlsal oven over gadens Ballroom, en skurvogn placeret på gaden imellem al byggerodet, lyd installeret i højttalere, en nedlagt hestestald, et par gallerier, en garnisonskirkegård og en bymur.
Til biennalen er der valgt værker, som forholder sig til os som mennesker og vore relationer på godt og ondt, magtspil, underdanighed,  os som over- eller underhund. Det er ikke altid lige flaterende. Man bliver konfronteret med  værker, hvor mennesker opfører sig som dyr og dyr som bange mennesker. 
Fotos fra udstillingen er hovedsageligt fra KW og den tidligere jødiske pigeskole – efter min mening de mest interessante steder. To forskelligartede steder: det mere kommercielle KW og skolen, som står rå og ubearbejdet. Det er lige før man hører fortidens pigestemmer.


KW – Kunst Werke, Auguststrasse 69.

 
KW – Kunst Werke, Auguststrasse 69, gården og udgangspunktet for biennalen.   Drunk, 1999, video still. Gillian Wearing.
Wearing har inviteret sit nabolags alkoholikere fra gaden i studiet.

 
Deeparture, 2004, film. Mircea Cantor
Der ligger en potentiel fare og lurer, da to dyr sættes fri i samme rum  - en ulv og et rådyr.
  Sondermodelle. Die 387 Häuser des Peter Fritz, forsikringsmand fra Wien, 2000. Oliver Croy med Oliver Elser.
Et utopisk arkitektprojekt, men med fokus på en anden form for ”virkelighed”.

 
Farvefotografi. Shirana Shahbazi
Shahbazi blander objekter og personer fra Mellemøsten med motiver fra vesten i en superskarp fotografisk opløsning, så det tangerer kunstighed.
  The space behind the wall..., 2004, mixed media installation. Ján Mancuska.
Mancuska har oversat en tekst, som moderen skrev, da hendes mand fik en blodprop og mistede sproget. Hun var senere gået ud for at handle og havde på sit oprindelige russiske sprog fortalt om begivenheden – et sprog hun ikke havde talt siden hun var barn, og som hun i øjeblikket ikke var klar over, at hun talte.



Tidligere jødisk pigeskole, Auguststrasse 11-13

 
Bang-Bang Room, 1992, mixed media installation. Paul McCarthy
Et roterende rum, hvor døre mekanisk åbner og banker i med fuld kraft – giver mindelser om et spøgelseshus, og hvad det bærer af associationer.
  Videoanimation. Nathalie Djurberg
Djurberg viser umiddelbare søde animationer om søde piger og søde drenge, men snart viser det sig at være gruopvækkende historier om overgreb i den ene og anden form.

 
Kampfhund, mixed media, 2000. Paloma Varga Weisz   A2, 2004, olie på lærred. Michaël Borremans
Isolerede personer i anonyme omgivelser.

 
the house (detalje), 2004, bordplader, lak, akrylfarve. Michaela Meise
Ofte arbejder Meise performativt. I denne sammenhæng viser hun video, fotos og rumdelinger.
  Encyclopedia of my Death, siden 1990, indrammede blyantstegninger på papir. Marcel van Eeden
Med fotos fra tidsskrifter og magasiner etc. som forlæg tegner Eeden hver dag en tegning, som omhandler situationer fra før 1965, hans fødselsår. På den måde fikserer han sit eget fødselstidspunkt.

   

”uden titel”, installation 2006. Ian Kiaer
Kiaer har udført et hus, som er en kopi af den tidligere jødiske pigeskole tegnet af arkitekten Alexander Beer. Huset er lille og opstillet i et ydmygt rum, men rummer en aldrig glemt historie.

   


Skurvogn på gaden

  Spejlsal, Ballhaus Mitte, Auguststrasse 24/25
     
 
Video vist i skurvogn med interimistisk ”amfiscene” bygget i vognen, 2005. Erik van Lieshout
I 2005 optog van Lieshout videoen på sin cykeltur gennem Tyskland. Han stiller spørgsmål undervejs til tyskerne, han møder eller opsøger, om politik og sociale emner.
  The Kiss, performance. Tino Sehgal
Publikum bliver en slags voyeur, når man entrerer glassalen, hvor to personer kysser.


Lejlighed, Auguststrasse 17    
     
   
I Auguststrasse 17 bor Norbert Schwontkowski    

Relaterede links:
KW, Institute for Contemporary Art
4th berlin biennial for contemporary art
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup