Kunstportalen aarhus.nu
luk vindue
 
Snapshot 27. juli 2005
Send din kommentar til
 
Snapshot: ”Den umulige virkelighed” i Den danske Pavillon
Traditionen med at præsentere én kunstner af gangen er blevet brudt i år, hvor 5 danske kunstnere udstiller i den danske pavillon. Eva Koch, Joachim Koester, Peter Land, Ann Lislegaard og Gitte Villesen, har hver især lavet værker, som forholder sig til spørgsmålet: Hvad er virkeligheden og hvordan oplever vi den.

Tekst og foto af Jan Falk Borup

Udstillingen i den danske pavillon i Venedig vises fra 12. juni til 6. november 2005
www.biennalen.dk
 
Denne artikel er en del af temaet Venedig Biennalen 2005. Temaet vil sommeren over blive udvidet med anmeldelser af enkelte udstillinger på biennalen, billedreportager og andet.
Læs mere
 
Klik på de små billeder for en større udgave...
 
De to versioner af Helene Hermann i Gitte Villesens videoværk ”I Capture You. You Capture Me”
 
Gitte Villesen ”I Capture You. You Capture Me”
 

Gitte Villesen deltager med et videoværk om hendes veninde Helene Hermann. På to skærme følger man Gitte og Helene i deres forsøg på at stable et fælles projekt på benene. I den første scene kommer Helene med mange sjove indfald og idéer. På den anden skærm mødes Gitte og Helene igen efter en pause, for at videreudvikle deres projekt. Helene fremtoner anderledes afdæmpet og fortæller at hun tidligere har været maniodepressiv.

Den dokumentarlignende videoinstallation omhandler dels hvordan man iscenesætter eller præsenterer en virkelighed. Er det vigtig at vide at Helene har været maniodepressiv?

Udover videodelen, har Gitte Villesen i et tilstødende rum placeret forskellige former for dokumentation om videoen. Her finder man blandt andet fotografier og en montre med rekvisitter brugt i videoen.

 
 

Fotografier fra videoen

  Detalje
 
 

Montre med rekvisitter fra videoen

 

Nærbillede fra montren

 
 
Eva Koch ”Approach”
 
Eva Koch viser en video med titlen "Approach". Videoen har udgangspunkt i Dantes "Den Guddommelige komedie". Koch har filmet en gruppe personer som på tegnsprog udfører en sælsom performativ fortolkning af Dantes værk. På lydsporet læser en fortæller historien op på engelsk simultant med tegnsproget på videoen.

Også Eva Koch arbejder med forskellige virkeligheder. Værket "Approach" gør op med illusionen om den utvetydige kommunikation. Virkeligheden er baseret på en fortolkning, ikke en konstant.
 
 
Billede fra videoprojektionen af "Approach"   Billede fra videoprojektionen af "Approach"
 
 
Billede fra videoprojektionen af "Approach"   Billede fra videoprojektionen af "Approach"
 
 
Ann Lislegaard ”Bellona”
 
Ann Lislegaards værk til biennalen består dels af en vægtekst, dels af en videoprojektion. Også Ann Lislegaard har taget udgangspunkt i et andet værk. I dette tilfælde en science fiction "Dhalgren" fra 1974 af Samuel R. Delany. Titlen på Ann Lislegaard værk "Bellona" er hentet fra denne science fiction hvor Bellona er en fiktiv by, der eksisterer uden for virkelighedens logik.

Værket, som er en digital 3D animation, fører os igennem mange forskellige rum, som virker sært ens, men samtidig nærmest identiske.
 
 
Billede fra videoprojektionen af "Bellona"   Billede fra videoprojektionen af "Bellona"
 
 
Billede fra videoprojektionen af "Bellona"   Billede fra videoprojektionen af "Bellona"
 
 
Peter Land ”Legepladsen”
 
Peter Land, der ellers slog igennem med videomediet, er på det sidste begyndt at arbejde skulpturelt. Denne gang endda uden at hans egen person eller krop er omdrejningspunktet, som Lands værker sædvanligvis er kendt for.

Skulpturen "Legepladsen" består af et tableau med to børn placeret i en lav indhegning. Mellem de to figurer triller en rød bold monotomt frem og tilbage. Når bolden rammer en af børnene skubber en mekanik bolden tilbage til det andet barn og fremdeles. En mekanik, som man kender det fra de store juledekorationer i stormagasinerne.
 
 
Billede fra "Legepladsen"   Billede fra "Legepladsen"
 
 
Joachim Koester ”Message From Andrée”
 
"Message From Andrée" er en installation med en 16 mm filmprojektion samt plakater. Joachim Koester fortæller historien om en nordpolsekspedition med luftballon, som gik grueligt galt. De opdagelsesrejsende omkom, men mange år efter fandt man bland andet en stor mængde negativer. Koester har affotograferet negativerne med et 16 mm filmkamera, hvilke har resulteret i en animation. Der er dog intet genkendeligt tilbage på negativerne og kun en mængde mærker fremstår på den endelige film.

Joachim Koester forsøger med sit værk at pege på det ukendte område mellem det, som kan fortælles og det som ikke kan.
 
 
Billede fra filmprojektionen af Joachim Koesters animation   Billede fra filmprojektionen af Joachim Koesters animation
 
   
Plakater fra udstillingen    
 
Relaterede links :
Kunststyrelsens internetside: www.kunststyrelsen.dk
Kunststyrelsens internetside om den danske pavillon: www.biennalen.dk
Venedig Biennalens officielle internetside : www.labiennale.org

Info om Eva Kochs internetside: www.evakoch.net
Ann Lislegaards internetside: www.lislegaard.com
Info om Joachim Koester på www.nicolaiwallner.com
Info om Peter Land på www.nicolaiwallner.com
Info om Gitte Villesen på www.nicolaiwallner.com
 
 
 
luk vindue