Kunstportalen aarhus.nu
luk vindue
 
Snapshot 05-05-2005
 
Snapshot: Sikkerhedskontrol

Det offentlige rum tilbyder åbenlyse fordele for en kunstner. Blandt andet at man (stadig) kan troppe op og foretage en intervention uden at blive mødt af en politiknipel. Thomas Elsted Rasmussen benyttede muligheden for at placere hans sikkerhedskontrol på rådhuspladsen. Anne Dyr kom cyklende forbi og dokumenterede interventionen.

Tekst og foto: Anne Dyhr. cand.it i multimedier. ba (hons) in fine art photography.

 
 
Klik på billederne for større udgave...
 
  Jeg cykler med susende fart hen over rådhuspladsen allerede sent på den. Ud af den ene øjenkrog ser jeg dog en ung mand nørde med nogle papkonstruktioner ved rådhusets hovedindgang. Først tror jeg det er Søren Behncke der er på spil med en af hans papinterventioner, så jeg cykler hen til den unge mand og spørger kækt, om Søren har fået en assistent?

Det har han ikke, værket som Thomas Elsted Rasmussen arbejder på er hans eget og ved et nærmere øjesyn, kan jeg da også se, at både stilen og konceptet er forskelligt fra Behncke.

I Thomas ”sikkerhedskontrol” er der et klart ønske om at deltage i Danmarks indvandrepolitik, idet der hænger et brunt tyrkisk perlefluegardin ned foran sikkerhedskontrollen. Kritikken ses også medieret ved værkets placeringen uden for døren til borgmester Louise Gades rådhus. 

Thomas Elsted Rasmussen går på Kunsthøjskolen Ærø og søger ind på det Jyske Kunstakademi med blandt andet dette værk. Godt gået Thomas, også selv om det er lidt på lånte fjer, men som Suzanne Brøgger ville sige: ”hvem låner ikke fjer?”
 
 
 
 
 
Klik på billederne for større udgave...
 
luk vindue