Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
21. maj 2007
Cancer og klarsyn
[Ny udstilling] Science-fiction – nu en etableret billedkunstgenre! Kunstnerduoen Kristoffer Ørum & Anders Bojen skaber turbulente transmissioner fra en fremtid, der i bogstaveligste forstand er gået i sort.

Af Ferninand Ahm Krag
Artiklen er oprindelig publiceret i Kunst&Form - et ugentligt opslag om kunst, arkitektur og design i Dagbladet Information. Find flere artikler fra Kunst&Form her information
 

En af de store fordele ved gallerierne i Bredgade er, at man som regel kan se udstillingerne fra sin cykel. Oliemalerierne er sat helt frem i de oplyste vinduer, og kunsten kan derfor så nogenlunde beglos fra et trafikalt synspunkt. Men lige nu er der grund til at stoppe op i åbningstiden og gå ind. På Galerie Mikael Andersens vægge hænger der en række underligt udseende fladskærme, der bestemt kræver nærmere inspicering.

Skærmene er blevet udstyret med en transperent optisk plade, der får dem til at bule ud og ligne prismatiske krystalkugler. Gennem dette simple men effektive greb bliver jeg – beskueren – sat i scene, som en art clairvoyant, der ser ind i fremtiden.

Vi befinder os på kunstnerparret Kristoffer Ørum & Anders Bojens udstilling The end of the universe as we know it? i et accellereret dommedagsscenarie anno ca. år 3000. I en række hypnotiske og turbulente videotransmissioner bebudes en kosmisk revolution udført af en intelligent sort væske, der omtales som en ‘cancer i rumtiden’. En mystisk sort substans, der underligt nok samtidig frelser, forløser og forener menneske og materie i ét stort kosmisk overlykkeligt hyperlegeme. En totalitær monisme. Syret? Ja!

Olieret prædiken
Umiddelbart ligner udstillingen et både kritisk og fascineret forsøg på at omfavne de mest agressive, absurde, men også æstetisk ekspressive helhedsfortællinger, der aktuelt dominerer dele af mediebilledet. Ny-religiøse verdensforestillinger, (pseudo) videnskabelige modeller og fundamentalistisk rasen bruges som æstetiske udtryk i en paranoid og karikeret fremtidsfortælling, hvor alting er både-og. Ondt er godt og godt er ondt. Dysfori er eufori, og undertrykkelse er befrielse.

Det ser alt sammen forbløffende, originalt og særegent ud som billedkunst. Idémæssigt trækkes der dog klare veksler på science-fiction litteraturen. Navnlig synes de fremmedartede og morfogenetiske substanser, der beskrives i Stanislaw Lem Solaris (et intelligent hav) og J. G. Ballards The Crystal World (et mystisk krystalvirus) at have tjent som inspiration. Men Ørum & Bojen træder alligevel nye stier idet de mere etablerede science-fiction temaer her udfoldes i et installatorisk multifacetteret værkrum, der også tæller en række objekter og skulpturer. Vi ser eksempelvis en pastelfarvet hob af kropsdele, der hænger ned fra luftet; et splintret menneske, der er blevet sin egen i tid og rum svævende meteorsværm.

Ørum & Bojen synes også inspireret af en slags ‘religiøs ekspressionisme’; et besværgende, intimiderende og rasende ‘udtryk’, som man kender fra eksempelvis amerikanske tv-torden-prædikanter. Et af videoværkerne er således formet som en stor svævende solskive, der er understøttet af en gigantisk prædikestol. Men her er der ingen præst, for hele verden er totalt opløst. Og det er den sorte olie selv, der i pulserende psykedelisk klædedragt messer om en ny tids totalitære frelse.

Sci-fi tendens
The end of the universe as we know it? er i al sin insisterende flertydighed et forvirrende og æstetisk betagende bekendtskab. Udstillingen tydeliggør en igangværende meget interessant science-fiction tendens i samtidskunsten. Videoværker af Ann Lislegaard og Marika Seidler, skulpturelle objekter af Rene Schmidt og Jesper Dahl-
gaard, tidligere tekst- og installationsarbejder af AVPD, Anders Brinchs ’planetariske drukture’ og Jørgen Michaelsens tilbagevendende ‘Gyno-craft’ tegninger kredser alle på forskellige vis omkring sci-fi temaet. Denne tendens kan ses som et utopisk og legende forsøg på at overskride vores givne samfundsmæssighed; at trænge ind i nogle nye rum-tidslige strukturer, hvorfra menneske, samfund og videnskab kan blive til genstand for utopisk tænkning. Typisk spidsformuleres bestemte aspekter af vores samtid i og med sådanne bestræbelser. Jvf. Ørum & Bojens karikerede ’religiøse ekspressionisme’.

Science fiction-tendensen adskiller sig klart fra fantasy-tendensen. Den ikke nuttet og kun i ringe grad nostalgisk. Den er i højere grad eksperimentel og tvær-æstetisk. Derfor er den også mere overraskende, radikal, grænse- og effektsøgende.

2.269 timer
Udstillingens mest overraskende, effektsøgende og helt igennem ultracharmerende værk er en amorf skulptur, hvori vi simpelthen kan studere den mystiske sorte substans, der ellers ’kun’ udfoldes i et fiktionelt rum. Inde i den delvist transparente skulptur bevæger en tyk olieret væske sig ved egen kraft!? Pludselige glidende og uforudsigelige formdannelser der trodser tyngdekraften. Mystisk! Noget mindre skarpt står de gimmick-prægede artefakter og relikvier fra fremtiden: en krystalliseret arm, en udgave af Wallpaper, der omhandler flydende tøj og shopping på Mars og endelig en ret morsom udgave af gratisavisen 24 timer, der er blevet til 2.269 timer!

Kunstnerparret Ørum & Bojen hører absolut til kunstscenens mest egensindige og originale skikkelser. Og selv et kig i krystalkuglen røber intet om, på hvilken planet de lander med deres kunst i fremtiden. Den effektsøgende og radikalt interessante uforudsigelighed hilses velkommen!

 

The end of the universe as we know it? Galerie Mikael Andersen, til d. 2 jun. www.gma.dk

Fakta
Serie - Yderpunkter

Yderpunkter er en ny artikelserie i Information. Vi vil hver fjortende dag i de kommende uger præsentere nogle usædvanlige positioner i samtidskunsten. Det kan næppe have unddraget sig nogens opmærksomhed, hvilken ‘succes’ den danske kunstscene har oplevet de seneste år. Men den danske kunstscene har samtidig udviklet sig i en stadig mere strømlinet, pæn, forudsigelig og kritikløs retning. Det forhold skygger for, at der i samtidskunsten faktisk findes kvalificerede eksempler på visionær fantasi, kritisk tænkning, dyb kunsthistorisk bevidsthed og effektiv politisk handling. Derfor vil vi lade kunsten og kunstnerne selv komme til orde. Vi har bedt en række kunstnere om at lave kunstværker og reflektioner over kunsten direkte til avisen. Vi lagde ud med billedkunstner og bogmand Christian Vind. Dette indlæg er af kunstnerduoen Kristoffer Ørum og Anders Bojen. Næste Yderpunkt den 11. jun.
——
Yderpunkter’ er redigeret af Ferdinand Ahm Krag og Matthias Hvass Borello.

 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup