Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
23. april 2007
Herlev i overgang
[Ny udstilling] Folkeligt kulturudbud er for en periode skiftet ud med poetiske værker af unge samtidskunstnere på Gammelgaard i Herlev. Ikke bare lokalerne, men også haven omkring Gammelgaard er blevet inddraget i en unik, vedkommende og poetisk udstilling om overgangen som tilstand.

Af Ane Bülow
Artiklen er oprindelig publiceret i Kunst&Form - et ugentligt opslag om kunst, arkitektur og design i Dagbladet Information. Find flere artikler fra Kunst&Form her information
 

Gammelgaard i Herlev har aldrig været bleg for at vise en keramikudstilling. Eller to. Som Herlev Kommunes kulturcenter er stedet ramme for alt fra amatørudstillinger til kunsthåndværksmarkeder, hvor man kan købe filtede trolde og flettede barkting til lyden af swingende dansk spillemandsmusik. Sådan et sted er Gammelgaard. Et sted, hvor det folkelige er i højsædet, og hvor der sjældent vises kunst, der ikke hænger på væggen eller står på en sokkel. Men sjældent betyder ikke aldrig, for i disse dage indtages Gammelgaard af den kuraterede udstilling Overgangen, hvor 12 samtidskunstnere udfolder sig med fotografi, installation, collage, video og performance. Ikke maleri og ikke skulptur på sokkel.

Det samlende begreb for udstillingens værker er, som udstillingstitlen angiver, 'overgangen', men overgange forstået og behandlet så bredt og på så vidt forskellige måder, at det er lige før, begrebet udvandes. I en tilstrækkelig vid opfattelse rummer alting overgange. Herlev er således en overgang mellem land og by, og i kataloget hedder det om overgangen, at den er stedet for kunstens potentiale: "Mellemrummet mellem ens egen verden og den verden, man møder i kunstværket". Desuden karakteriseres værkernes intermediale aspekter i kataloget som overgange, ligesom der henvises til beskuerens subjekt, der hele tiden er i proces - i overgang - og uophørligt forandres i interaktionen dels med værkerne og dels med det uendelige antal af kontekster, de og subjektet selv indskriver sig i. På udstillingen er overgang synonymt med både proces, grænseland, passage, epoke, fase, tilstand, udvikling, mellemstadium, nuance etc. - både i konkret og overført betydning. At der er overgange i spil i de udstillede værker, der kun i begrænset omfang er skabt til den aktuelle udstilling, kan derfor ikke vække undren. Vis mig det kunstværk, der ikke i en eller anden forstand kan siges at forholde sig til mindst ét begreb fra førnævnte synomynliste.

Dette forhold til trods rummer udstillingen flere vedkommende værker - med eller uden overgang. Jens Brinks to fotografier, House og Lift, er hele turen til Herlev værd. De hyperrealistiske billeders simultane fremstilling af det hjemlige og det ukendte, den flydende tid og det fastfrosne øjeblik er smukke, uprætentiøse og overbevisende udsagn ligesom videoværket Drøm af Rasmus Riemann, der i et sagte og elegant billedsprog formår at kombinere hest i lygtekegle, dreng i en hospitalsseng, lastbiler i skumring og en operasangerindes kollaps til en sårbar og stemingsfuld fortælling om skrøbelighed - liv og fravær af samme.

Hemmeligheder i Herlev
Udstillingen optager ikke kun hovedbygningen og den tilhørende lade, hvori der vises tre videoværker af hhv. Rikke Benborg, Vladimir Tomic og Jeanette Ehlers. Også Gammelgaards store haveanlæg er inddraget i en stedsspecifik, narrativ installation, Ledetråde, skabt af Seimi Nørregaard. Farvede snore er udspændt i et labyrintisk net, der breder sig ud over parken. De er ledetråde for beskueren, der af Seimi Nørregaards ord føres rundt i havens afkroge, hvor poetiske installationer gemmer sig. Seimi Nørregaard har med sine digtsamlinger bevist sit talent for ord. Hun er en ordekvilibrist, med sans for hverdagens poetiske eventyr. Således henføres man i haven af hendes stemme, der fylder øregangene med fine fraser som: "Rød. Rødder. Et rodnet spændt ud mellem grene. Flettet under fødderne. Klart koldt vand. Hælder det ud på græsset. I iskoldt vand over anklerne. Sumpede, svampede, sænke slagskibe, sirligt, snirklede hvide rødder. Holder så godt de kan på den brune jord. Når jord en er skyllet helt væk, går vi på rodnettet. Svæver i skyerne. Hvor bierne bygger bo". Det er muligvis ikke det bedste, Seimi Nørregaard har begået, men det er stadig ret enestående.

Udstillingen slår ikke benene væk under en, og det er langt fra alle værker, der står lige stærkt. Alligevel er Overgangen et interessant nedslag, idet størstedelen af kunstnerne er unge, nyuddannede eller stadig studerende og således fortsat befinder sig i en overgang; en form for kunstnerisk etablerings- og formuleringsfase efter akademiet og inden Statens Museum for Kunst. Udover det er det forfriskende at opleve samtidskunsten udfolde sig uden for hovedstadens gallerier, i en have med blomstrende træer i Herlev.

 

Overgangen. Til 25. maj. Gammelgaard, Gl. Klausdalsbrovej 436, 2730 Herlev.

Seimi Nørregaard, Søren Jensen, Ebbe Stub Wittrup, Rasmus Riemann, Jeannette Ehlers, Jakob Hunosøe, Jens Brink, Rikke Benborg, Vladimir Tomic, Louise Holmgren, Anne Marie Ploug og Ursula Andkjær Olsen.

Udstillingen er kurateret af Majken Kramer Overgaard, Magnus Kaslov og Thomas Boström.

 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup