Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
22. august 2007

Documenta 12 i Kassel

[Reportage] Documenta er en af verdens største kunstbegivenheder og bliver afholdt hvert femte år. Det er her, man tager til fra hele verden for at få et koncentreret overblik over samtidskunsten netop nu.

Af Mette Harbo Lehmann
Foto: Dokumenta 12
´
Documenta 12 vises indtil 23. september 2007
www.documenta12.de

 
David Thorne, Katya Sander, Ashley Hunt, Sharon Hayes, Andrea Geyer: 9 Scripts from a Nation at War, Citizen: 248 predictions about what I will do when democracy comes, 2007. © David Thorne, Katya Sander, Ashley Hunt, Sharon Hayes, Andrea Geyer
 

Documenta 12 - Den store, internationale kunstmaskine oppe i omdrejninger

Documentaudstillingerne startede i 1955, hvor man i Tyskland havde et behov for at styrke samtidskunsten efter nationalsocialismens jerngreb om det kulturelle felt. Begivenheden blev lidt af et tilløbsstykke, og således kan man i dag se den 12. Documenta i Kassel, der er fordelt på fire kunstmuseer, en enorm pavillon, en restaurant, en biograf plus det løse.

Til hver Documenta-udstilling findes der en ny kunstleder, der skal kuratere udstillingen. Det betyder, at udstillingen er censureret og værkerne subjektivt udvalgt. I år finder man derfor ikke kun samtidskunst blandt de mange værker men også værker, der daterer helt tilbage til 1400-tallet. 1970’ernes og 1980’ernes kunst er også godt repræsenteret, men det er stadig samtidskunsten, der dominerer.  

 

Poul Gernes: Target paintings, 1966-69. © The Estate of Poul Gernes. Photo: Anders Sune Berg

De danske bidrag
Katya Sander, tidligere lektor på Det Jyske Kunstakademi, bidrager sammen med fire andre (David Thorne, Ashley Hunt, Sharon Hayes, Andrea Geyer) med værket 9 Scripts from a Nation at War fra 2007. Det består af ni videoer installeret i ni fremvisningsborde, der minder lidt om dem, man kan finde på biblioteker til at se mikrofilm på. De handler om Irak-krigen, og om hvorledes forskellige aktører opfatter krigen forskelligt. For eksempel ser vi en studerende, en soldat, en advokat og en politisk fange, der optræder med hver deres syn på krigen.

Poul Gernes er repræsenteret med værker fra 1966-69. Billederne er alle med farverige skydeskivemotiver, der giver en psykedelisk, hypnotisk effekt. Det er fra en periode i hans liv, hvor han arbejdede systematisk med farvekombinationer og geometriske former. Grunden til, at Documentaledelsen ikke blot har fundet Katya Sander, men også Poul Gernes interessant, kan måske findes i en sætning fra kataloget, hvor de skriver, at Gernes advokerede for en etisk og social kunst frem for gallerikunsten, som han betragtede som elitær.

Etisk og social kunst
En stor del af de udvalgte værker har netop et etisk og socialt sigte, for det overordnede tema for Documenta 12 er kondenseret i en række overordnede spørgsmål:
Is humanity able to recognise a common horizon beyond all differences? Is art the medium for this knowledge?
What is to be done, what do we have to learn in order to cope intellectually and spiritually with globalisation? Is that a question of aesthetic education and cultivation?
What constitutes life, when everything is subtracted which does not belong essentially to life? Does art help us to penetrate to what is essential?


Det tager mindst to dage at se det hele, så sørg for at have god tid. Velbekomme.

 

Relaterede links:
www.documenta12.de
www.katyasander.net

 
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup