Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
8. august 2007

Bodil Nielsen og Jørgen Carlo Larsen på Galerie MøllerWitt

[Anmeldelse] Det veletablerede galleri i Vestergade, Galerie MøllerWitt præsenterer værker af  kunstmaler Bodil Nielsen og billedhugger Jørgen Carlo Larsen. Resultatet er en afstemt komposition udi de klassiske discipliner.

Af Kristian Handberg
Foto: Kristian Handberg og Galerie MøllerWitt

Udstillingen vises frem til d. 28. august 2007.
www.gmw.dk

 
Udstillingsview fra Galerie MøllerWitt
 

Farverigt sammenspil

Komponenterne er klassiske: maleri og skulptur med afstemning af farver og arbejde med rum i de to kunstneres udstilling på MøllerWitt i Vestergade. Det har skabt en fin udstilling i det harmoniske og afdæmpede hjørne, hvor Carlo Larsens skulpturer matcher Nielsens malerier godt. 

Lysstærke farvefelter
Både Bodil Nielsen (f. 1957) og Jørgen Carlo Larsen ( f. 1954) arbejder med lysstærke farvefelter, og værkerne er centreret om det formale og tilstedeværende frem for eksterne referencer. Indtrykket er indladende og ”åbent”, værkerne kan tage imod og er klare og direkte.
Nielsens billeder, der både er lavet på lærred og papir, er opbygget af enkle former i hver sin farve, der danner en helhed, som både er ornament og rent maleri. Elementerne kan tage sig ud som blade og andre organiske former og heraldiske tegn som stjerner og skjolde. De ligger mellem ren form og klart symbol, så det ikke er givet, om man skal aflæse eller sanse. Deres enkle klarhed sætter dem i spænd mellem det organiske og noget maskinelt. Warhols silketryk kommer også i erindring, ligesom der kan associeres til design fra tresserne og halvfjerdserne som eksempelvis Marimekko. Udtrykket er både let og direkte uden at være for pænt.  

 

Fra udstillingen med Jørgen Carlo Larsens skulptur

 

Bodil Nielsen: Four Black Stars

Jernskeletter
Carlo Larsen har bidraget med skulpturer i jern, glas og kit og en række kollager af fotoelementer og ternet papir. Sidstnævnte er udstillingens mindst bemærkelsesværdige elementer, da de ikke spiller med på de samme formale og farvemæssige tangenter som resten af udstillingen, men snarere synes at henvise til for meget ved siden af de andre værkers enkelhed. Skulpturerne passer derimod fint til sammenstillingen. På et jernskelet er glasplader sat i forløb med synlig kit. Hermed skabes parallelle farvefelter til Nielsens malerier, og man kan endda se disse igennem glasset og de spinkle strukturer. De er både dekorative og anti-æstetiske og ligeså åbne som malerierne. 

Klassiske discipliner
Udstillingen kan beskrives som kalejdoskopisk med farvespillet og åbenheden. Det er en udstilling, der kan sanses, selvfølgelig på den gammeldags diskrete måde set i forhold til nutidens interaktivitetsperspektiv. Galleriets små og lidt rustikke lokaler komprimerer udstillingen, og man kan tænke på, hvordan den ville fungere i et større rum, for eksempel som da kunstnerne udstillede sammen på Decembristernes udstilling på Den Frie i år. Kunstnermødet på MøllerWitt er dog et fint realiseret og produktivt møde, som jeg kan anbefale som en god oplevelse i de klassiske discipliner form og farve.

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse - Gallerie MøllerWitt: Bodil Nielsen og Jørgen Carlo Larsen

 
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup