Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
31. januar 2007

Anmeldelse: Søren Behncke hos Charlotte Fogh Contemporary

Søren Behncke er for tiden udstillingsaktuel hos Charlotte Fogh Contemporary. I alt 18 værker, samlet under titlen Papstinenser, danner rammen omkring den danske papkunstners første soloudstilling her i Århus.

Af Lene Bæk
Foto: Charlotte Fogh og Lene Bæk

Udstillingen kan ses frem til d. 24. februar 2007
www.charlottefogh.dk

 
Ladies tools – the compass saw
 

Søren Behnckes humoristiske papunivers

Søren Behncke, alias Papfar, er blevet kendt for sine papskulpturer, som han anbringer rundt i byens rum i håbet om at skabe lidt mere morskab og uforudsigelighed i gadebilledet og anspore til dialog og personlig fortolkning. Det var således ham, som i 2003 bandt en menneskehøj kanin af pap fast til et træ ved Klosterport i Århus, og senere i selv samme by placerede hvide grimasserende papansigter i en række trækroner. Herudover kan yderligere en række humoristiske street - aktioner tilskrives den århusianske kunstner. 

Med Behnckes aktuelle udstilling Papstinenser hos Charlotte Fogh skulle man imidlertid nu tro, at der var kommet mere styr på hans værker, men nej, ikke helt. Besøger man galleriets nabo, Sulaimans Pizza Grill, vil man opdage, at pizzeriaet har fået et nyt fjernsyn, lavet af genbrugspap!

Piktogrammer og forbrugsfest
Udstillingen Papstinenser viser Søren Behnckes seneste skulpturer, malerier og tegninger. Her indgår pap og piktogrammer fra kasseret emballage som et grundlæggende materiale. Netop at Behnckes søgen efter brugbart pap er blevet en passion i sig selv, udtrykker han gennem udstillingstitlen Papstinenser.

Et af udstillingens malerier bærer titlen Den ottende dag. Med denne titel synes Behncke at henvise til Biblens skabelseshistorie. Men hvor Gud ifølge skabelsesberetningen hviler ud på den syvende dag, har Behncke her valgt at give ham en ekstra dag til at puste ud i. Og dette kan vel ikke gøres bedre end ved at drikke et glas rødvin og samtidigt udbryde et højt YES!

 
Papfjernsyn hos galleriets nabo, Sulaimans Pizza Grill   Den ottende dag

Den ottende dag, og udstillingens øvrige malerier, er udført på lærred, hvorpå Behncke har malet med akryl, brugt stumper fra hørsække og endelig anvendt papstykker, hvorpå diverse velkendte piktogrammer optræder. Piktogrammerne, hvis oprindelige funktion er at fortælle, hvordan den enkelte papkasses indhold skal behandles, bygger på et globalt billedsprog, fortæller Charlotte Fogh, da jeg besøger hendes galleri. Folk rundt om i verden opfatter de forskellige symboler på samme måde: det knuste glas er symbolet for fragile, og paraplyen er symbolet for keep dry osv.

Karakteristisk for Behnckes tegneserieagtige malerier er desuden en bevidst dyrkelse af en ekspressionistisk, ufuldendt streg og menneskekroppe, som ikke overholder de rette størrelsesforhold. I sine malerier inddrager han endelig også figurer fra velkendte børnebøger, men her udsat for en humoristisk drejning. I maleriet Må ikke kastes er det således Spørge Jørgen, som giver sin far en behørig endefuld.

Feminint værktøj er in!
Mens Behnckes malerier illustrerer en afstandtagen til det pæne og korrekte, fremstår hans skulpturer derimod som virkelighedstro objekter, hvor der er kræset omkring selv den mindste detalje. Udstillingens mest iøjnefaldende skulptur er uden tvivl den lyserøde stiksav Ladies tools – the compass saw. Stiksaven, som virkelig tiltaler ens syns – og følesans, er en del af en større serie af lyserødt værktøj fra Behnckes hånd: værktøj som selv kvinder ville slås for at eje!
Blandt udstillingens skulpturer finder man bl.a. også en naturtro vandkande, som dog pga. sit materiale paradoksalt nok ikke kan tåle vand. Behncke formår således på raffineret og humoristisk vis at tilføre sine papskulpturer et nyt og overraskende indhold.

Alt i alt er Behnckes Papstinenser en interessant udstilling, hvis styrke bl.a. hænger sammen med værkernes originale, usnobbede og humoristiske tilsnit. Hans collageagtige malerier bliver man endvidere sent træt af, at se på. Jeg håber, at Søren Behncke snart udstiller i Århus igen, og hvem ved, hvor det bliver næste gang? 

 

Relaterede artikler:
Interview: Søren Behncke del 1, baggrund
Interview: Søren Behncke del 2, det offentlige rum
Interview: Søren Behncke del 3, Kunstens markedsværdi
Essay: Søren Behncke byder op til dans

Relaterede links:
www.charlottefogh.dk

 
 
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup