Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
24. januar 2007

Anmeldelse: Thyra Hilden & Pio Diaz: ARoS on Fire

Kunstnerparret Hilden og Diaz iscenesætter ilden og den totale ødelæggelse på ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Af Lene Bruun-Kristensen
Foto: Thyra Hilden/Pio Diaz

Udstillingen vises i perioden 17. - 31. januar 2007 kl. 17-22.
www.aros.dk

 
 

Værket ud af museet

På ARoS hærger i øjeblikket en æstetiseret brand. På afstand ser den ganske autentisk ud i den forbipasserendes øjne, sådan som ilden indvendigt slikker sig op ad glasfacaderne.

Danske Thyra Hilden og argentinske Pio Diaz har arbejdet et år med installationen ARoS on Fire. Burning the Roots of Western Culture. Lidt karikeret er de et omrejsende kunstnerpar, der antænder vestlige kulturbastioner. Først Det Danske Akademi i Rom, og senere er det tanken, at andre eksponenter for vestlig kulturarv, Colosseum og Louvre, skal mærke ildens hærgen. 

Nu er det altså ARoS, der står i brand. Vel at mærke en kontrolleret brand i prime time fra kl. 17 til 22, hvor videooptagelser af ildkaskader kastes op på museets vinduespartier indefra. Ilden har den symbolske og sanselige kraft, der skal til for at vække ustyrlige refleksioner og tankerækker hos beskueren. Værket vil ud af bygningen og ud i byen - på to planer. Det er en full scale imitation af en storbrand, der er lige ved at splintre vinduerne og fortsætte ud i byrummet, og samtidig henvender den sig til de mennesker på gaden, der ikke løser billet til en stringent museumsoplevelse inden for murene. Ingen kan undgå at blive berørt.

Så enkel og effektfuld er berøringen, at man ville ønske, man selv havde fået idéen. Det er et folkeligt værk i ordets bedste betydning. Nogle gange er de ’enkle’ visioner mest effektfulde og rammer flest mennesker. Ild opsluger sanserne, og installationen giver publikum et ’medejerskab’ til værkets idé, enten det er ved at færdes på gaden omkring museet mellem kl. 17 og 22, eller ved at have et publikumsforhold til museet.

’ARoS on Fire’ er ikke et politisk værk, understreger kunstnerne. Det er heller ikke et voldsmanifest. Idet ilden kommer på museum, bliver den gjort human og symbolsk. Men hvis ilden ikke kun er destruktiv og værket ikke politisk, er det så opbyggende? Der ligger i hvert fald en opbyggelig diskurs i værkets fortælling; at noget må brændes ned, for at noget nyt kan opstå. Det mente for eksempel futuristerne engang, og i dag proklamerer både terrorister og de vestlige ’helte’, der rydder op i Irak og andre steder i verden.

Som kommunikativt middel er 'ARoS' on Fire' lykkedes. Det kan ses som en mega-manifestation at slippe ilden løs på et museum og det viser, at samtidskunsten kan andet og mere end blot at være nyeste skud på stammen i den kunstkronologi, der hænger på museet. Den vil alle mennesker uden for museet noget. Derudover er det en lydløs og smuk kommentar til destruktionen og fremdriften i alle dens utallige afskygninger i verden. Ildens symbolkraft og associationer forgrener sig i mange retninger, mens branden er under kontrol i de fjorten dage, den skiftevis tændes og slukkes.

Nu er et kunstværk for en gangs skyld sluppet ud af de mere konforme udstillingsrum. Det er i sig selv en invitation til at standse op og spekulere over, hvor kunsten er på vej hen.

 

I forbindelse med ’ARoS on Fire’ afholdes en paneldiskussion onsdag d. 24. januar 2007 kl. 19.30-21.30 på ARoS Aarhus Kunstmuseum.

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse

Relaterede links:
www.thyrahilden.dk
www.piodiaz.dk
www.cityonfire.org

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup