Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
3. januar 2007
Anmeldelse: Adam Saks i Århus Kunstbygning

Den 8. december 2006 åbnede Århus Kunstbygning soloudstillingen Transgressor; Adam Saks’ hidtil største udstilling med malerier, tallerkner, tegninger og akvareller. Anmelder Gry Høngsmark Knudsen er dog ikke overbevist.

Af Gry Høngsmark Knudsen
Foto: Adam Saks

Udstillingen varer til d. 11. februar 2007. Der er en offentlig samtale mellem Adam Saks og kunstkritiker Lisbeth Bonde d. 8. februar kl. 19.00 i Århus Kunstbygning.
www.aarhuskunstbygning.dk

 
Adam Saks: Transgressor. 2006
 

Platter på stribe

Efter en lang uge med alskens julestress havde jeg til opgave at anmelde udstillingen Transgressor af Adam Saks i Århus Kunstbygning. Det er Adam Saks’ til dato største soloudstilling. Udstillingskataloget, der har tekst af kunstkritiker Lisbeth Bonde og er udgivet af Galleri Veggerby i København, rubricerer Saks i kategorien ’subjektiv magisk realist’. Særlig magisk synes jeg nu ikke, udstillingen er. Derimod minder oliemalerierne mig temmelig meget om 1980’ernes plakatkunst med den ringe billeddybde og de hvide konturlinjer. De hvide konturlinjer giver særligt oliemalerierne et grafisk præg, som også Adam Saks’ kolde, 80’er-agtige farveskala er med til at understrege.

Transgressor betyder ’overtræder’ eller ’synder’, men det er ikke helt klart, i hvilken betydning ordet skal forstås, eller hvori ’forbrydelsen’ består. Måske hentyder titlen mere til det rumlige kaos, der hersker i mange af malerierne. Adam Saks blander billedplanerne, så dybden i malerierne forsvinder. Desuden blander han abstrakte elementer ind i ellers realistisk aflæselige billeder, og på den måde betones maleriernes billedflader endnu mere.

   

Udstillingens mest interessante sektion er de 27 tallerkner, som Saks har dekoreret. Her kommer hans naivistiske stil mest til sin ret. Samtidig er der noget morsomt over de sloganagtige udsagn på tallerknerne, som egentlig minder mest om de porcelænsplatter, man kan hænge på væggen. Min fornemmelse er, at tallerknerne virker bedst i fællesskab, og at en enkelt platte på væggen ville miste det humoristiske præg i sin ensomhed.

Det er på ingen måde nogen stor udstilling; der er to rum med malerier og et enkelt rum med tallerkner, tegninger og akvareller. Men det havde ikke gjort så meget, hvis værkerne virkelig havde brændt sig fast i ens hukommelse. På trods af værkernes farvestrålende påtrængenhed er der ikke rigtigt nogen, der træder frem. Måske kan man tale om, at værkerne arbejder serielt sammen, men det er primært, fordi jeg i min hukommelse ikke kan skelne dem fra hinanden.
Det er en lidt skuffende fremstilling af den ’subjektive magiske realisme’, som den viser sig i udstillingen Transgressor.

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse

Relaterede links:
www.adamsaks.com
www.aarhuskunstbygning.dk

 
 
Læserkommentar:

Har lige set udstillingen i Århus Kunstbygning med Saks, har også læst anmeldelsen og jeg kan forstå at anmelderen havde julestress. Jeg synes at udstillingen var ret overvældende visuelt og havde meget lidt at gøre med firserplakatkunst...de malede helt anderledes i firserne jævnfør "de nye vilde" fra Tyskland ..Baselitz etc.
Måske led anmelderen den pågældende dag af glöggforgiftning og personlige fordomme og var ikke hel i stand til at udøve objektiv kunstformidling....

Venlig hilsen,
Jesper
www.vissing.dk

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup