Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
20. december 2006

Reportage: Peter Martensen i Brænderigården

Billedkunstneren Peter Martensen er aktuel med en stor retrospektiv udstilling i Viborg, hvor han  præsenterer sin produktion af maleri igennem flere årtier. Også en enkelt video er det blevet til.

Af Hans Henrik Jacobsen
Foto: Peter Martensen

Udstillingen med Peter Martensen vises frem til 14. januar 2006
www.braenderigaarden.dk           

 
Perter Martensen: Aktstudie, 1996 (beskåret klik på billed for fuld billede)
 

Anonymitetens mester

Billedkunstneren Peter Martensen åbnede lørdag d. 25. november en stor retrospektiv udstilling på Brænderigården i Viborg. Undertegnede skal dog straks meddele, at objektiviteten i dette tilfælde nok ikke sidder yderst på skjorten. Jeg var med til at arrangere en udstilling med kunstneren allerede i 1989 i Viborg, og jeg har med entusiasme fulgt Martensens udvikling lige siden.
Peter Martensen er en ener i dansk kunst, og han har stædigt holdt fast i det figurative maleri lige siden starten på karrieren i begyndelsen af 1970erne. Mange andre kunstnere har zappet rundt i udtryksformerne, men ikke Peter Martensen, og nu på den anden side af de 50 år ser den kommercielle succes ud til at følge med. Kunstnerens billeder blev revet væk på en dag ved en separatudstilling i Galerie Provence i Vadum tidligere på måneden.

Peter Martensens særkende er blevet de anonyme mænd i hvide skjorter og sorte bukser. Velfriserede klonede flokdyr, der tumler hvileløst og hjælpeløst rundt i vores komplekse og uoverskuelige tilværelse. Stemningen i malerierne er trykkende, uheldssvanger og alligevel fascinerende.

Mændene i de hvide skjorter er dog kun en del af Peter Martensen billedeunivers. Han har ofte malet monokrome, ensfarvede flader enten i brunt, grønt eller blåt, hvor værkerne står stærkere, skarpere. Det er som om intensiteten omkring motivet forstærkes.
Og så maler han i serier, hvor de mest markante er Overværelse og Tilskuere fra slutningen af 1980erne til begyndelsen af 1990erne, og Proces billederne fra slutningen af 1990erne til i dag.

Skal man fremhæve en serie bliver det nok Proces billederne, hvis styrke ligger i motivernes dobbelttydige signaler. De Nürnberginspirerede malerier, aktualiseret af DR2’s Albert Speer serie, stiller spørgsmålstegn ved, hvem der egentlig er de anklagede og anklagerne.
Dette aktualiseres selvfølgelig af den inflation, der synes at være gået i oprettelsen af krigsforbryderdomstole i dag.
Saddam Hussein, USA’s gamle ven og allierede fra 1980erne dømmes ved en skueproces i Bagdad. De værste bagmænd på Balkan er stadig på fri fod, mens flere af de småfisk dømmes i Haag, og andre undertrykkende regimer som Kina går fri, da de pga. deres størrelse er urørlige.

Det var nogle af disse elementer, forfatteren Preben Major Sørensen fremhævede i sin glimrende introduktion til Peter Martensens verden lørdag eftermiddag på Brænderigården. Det er ikke altid de værste der dømmes, og grundene til at de går fri oser af kynisme og magtpolitiske hensyn.

Og endelig har Peter Martensen så alligevel leget med andre kunstneriske udtryksformer end maleriet. På udstillingen vises den helt nye video Prelude. En 8 minutters lang billedfrise, hvor tre identiske mandspersoner på række trommer, nynner og skriger et ubestemmeligt udsagn ud. Videoen spiller på alle de følelsesmæssige tangenter, og viser vores afhængighed af hinanden. Hvad kan vi selvstændigt, i forhold til hvor meget klynger vi os til konformiteten, og hvad andre gør. Styrken i den overbevisende video er, at den fremstår som et troværdigt supplement til Martensens malerier.
Udstillingen viser også flere af Martensens grafiske værker, og i forbindelse med udstillingen udgives på Brænderigårdens grafiske værksted et værk med kobbertryk af Peter Martensen og tekster af Preben Major Sørensen. Værket ventes udgivet i ca. 50 eksemplarer.

Til sidst skal nævnes, at der netop er udkommet en stor monografi Solo om Peter Martensen skrevet af Lisbeth Bonde. Det vil være en rigtig god ide for kunstelskere under juletræet.

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse

Relaterede links:
www.petermartensen.dk
www.braenderigaarden.dk           
www.galerie-provence.dk
www.lisbethbonde.dk/solo.html

 
 
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup