Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
1. november 2006
Anmeldelse: Mixt - Klassisk med kant, Århus Kunstbygning

Lene Bruun-Kristensen anmelder den første Mixt-festival i Århus Kunstbygning, hvor klassisk musik møder andre kunstarter.

Af Lene Bruun-Kristensen

’Mixt - Klassisk med kant’, Århus Kunstbygning d. 22.-25. oktober
www.mixt.frac.dk

 
Blæserkvinteten Carion med projektioner af billedkunstner Janni Vad
 

Eksperimentarium for nye kunstmøder

Ved åbningsarrangementet under festivalen ’Mixt - Klassisk med kant’ bestod mix’et af Henrik Saxgreens fotoudstilling Krig og Kærlighed og Krogerkvartettens fremførelse af Viktor Ullmann, Per Nørgaard og Beethoven i en kunstnerisk joint venture på tværs af tid og rum. At forholde sig til sammenhængskraften i fotografiet og musikken er uundgåeligt, hvad enten man finder den søgt eller motiveres til at digte videre på indholdet.

To dage senere lavede billedkunstneren Janni Vad sine simultane videoprojektioner til blæserkvintetten Carions koncert. Plottet bestod i, at Janni Vad i en blanding af forprogrammerede projektioner og real-time computertegninger spillede op til musikernes bevægelser på gulvet. En lidt tam oplevelse, bl.a. fordi Vad og musikerne ikke forinden har haft mulighed for at øve deres fælles performance i rummet. Som performer druknede hun desuden i musikernes næsten dansable sceneattitude. Det virkede mere som to respektive kunstformer end et indholdsrigt møde.
    
Festivalens program er ”at give den klassiske musik nyt perspektiv og skarpere kant i koncertoplevelser for alle sanser,” som det hedder. Det er et definitionsspørgsmål, om festivalen som form er en hybrid, en installation eller intervention. Med intervention har man lagt vægt på, at publikum digter videre på kunstens fortællinger og selv skaber sammenhængen i kunstmødet. Det er tvivlsomt, om ’intervention’ har været et stikord i arrangørernes idéudvikling. Janni Vad/Carion-konstellationen viste noget, man i bedste fald ville kunne kalde ’kreativ interaktion’. Men det er oplagt i endnu dybere grad at afsøge mulighederne for intervention - kunstarterne imellem og mellem kunstnere og publikum - når man nu i forvejen har forskellige kunstarter og publikumsinteresser ude at gå i festivalen. Potentialet i at diskutere samspillet mellem kunstarterne og at inddrage publikum er nemlig til stede i festivalen.

Man kan håbe, at Mixt-folkene har fået brugbare erfaringer med publikummet og kunstmøderne, og at de er nysgerrige efter at udvikle festivalens kreative potentiale. Lige nu er det ikke helt tydeligt, hvad man vil satse på; musikken eller det hele. For at publikum skal kunne følge med, er det vigtigt at tydeliggøre hensigten med det konkrete kunstmøde. Man kan næste gang overveje at alliere sig med kunstneriske konsulenter for at kunne vride det bedste ud af hver kunstart, eller selv at fungere som kurator.

Nu, hvor den skarpe rollefordeling mellem kuratoren og kunstneren i mange tilfælde virker udvisket, kunne det være sjovt, hvis arrangørerne næste gang vil tage en egentlig kuratorrolle på sig. Herved kan de påtage sig en kunstnerisk magt til at sætte forskellige tværgående kunstaktiviteter sammen til et nyt indhold, og at eksperimentere med kunstmødet - stadig under rammen ’Mixt’.

 
 
Relaterede links:
www.jannivad.dk
www.mixt.frac.dk
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup