Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
11. oktober 2006
Interview: Ulrik Møller
Som så mange andre danske kunstnere er Ulrik Møller bosat i Berlin. Han kredser dog ofte om motiver fra sin barndomsby på Fyn. Her fortæller Ulrik Møller om sine tanker og sin praksis.

Af Anne-Mette Villumsen
Foto: Anne-Mette Villumsen

Udstillingen med Ulrik Møller vises på Skovgaard Museet i Viborg frem til d. 26. november 2006
www.skovgaardmuseet.dk
 
Ulrik Møller med parafrase
 
Interview: Ulrik Møller
 

Anne-Mette: Bruger du fotografiet som forlæg når du skaber dine værker?

Ulrik: Ja, jeg har altid et fotografiapparat med mig, når jeg rejser. Tit er det landskaberne omkring Vester Åby, den fynske landsby, hvor jeg er vokset op, som jeg fotograferer. Dog bliver fotografierne fra rejserne ikke straks omsat til nye malerier, når jeg kommer hjem til værkstedet i Berlin; i stedet får de lov til at lagre i et stykke tid, får lov til at bundfælde sig i min bevidsthed. Ideen til et værk kommer egentlig ikke fra fotografiet, men starter et helt andet sted i et ønske om at udtrykke en bestemt stemning frem for at gengive en bestemt lokalitet. Fotografiet er kun et forlæg, et udgangspunkt for min videre bearbejdning.

Anne-Mette: Hvad betyder det for dine værker, at de er baserede på fotografier?

Ulrik: Formatet, opbygningen og beskæringen er med til at differentiere mine malerier fra det traditionelle landskabsmaleri. Selve arbejdsprocessen er med til at betinge denne tvetydige karakter: motivet er malet på grundlag af et fotografi - men er ikke identisk med det - og beskåret på en måde, som man ikke ville have gjort i tidligere århundreder. I modsætning til fotografiets rektangulære format er mine små malerier næsten kvadratiske. De er naturalistiske - men ikke hyperrealistiske.

Anne-Mette: Dine motiver virker ret beslægtede. Du laver hverken portrætter, interiører eller stilleben, men landskabs- eller bybilleder.

Ulrik: Det er nok omkring 90 % af mine motiver, der kommer fra en radius på 2 kilometer omkring Vester Åby på Fyn. Men når man ser nærmere på motiverne, er der alligevel en større variation. Nogle billeder viser marker, andre en landsby, andre igen viser Berlin, færger, eller vand.

 
Ulrik Møller: Landsby   Ulrik Møller: Ild 1

Anne-Mette: De sidste fem år har du boet i Berlin. Det er et noget anderledes miljø i forhold til hjembyen Vester Åby.

Ulrik: Det er stimulerende at bo midt i Berlin, der har så stor en kunstscene, hvor udvekslingen er meget større, impulserne stærkere, så man er nødt til at orientere sig anderledes, mere åbent. Det skærper sanserne. Jeg maler også motiver herfra, oftest fra Prenzlauer Berg, hvor jeg bor. Ligesom med motiverne fra Vester Åby er det et miljø, som jeg efterhånden er fortrolig med. Hensigten med at lave storbybillederne er en lidt anden end med landskaberne. I bybillederne ønsker jeg ofte som udgangspunkt at lave form, ikke en hård, håndgribelig form, men en form, der er lidt opløst i regn og dis, med spejlinger i gadens asfalt. Det giver formerne en immateriel karakter. De er ikke massive og skarpe, men fremtræder svævende og æteriske.

Anne-Mette: Til udstillingerne på Skovgaard Museet og Nivaagaards Malerisamling er du gået med på museernes idé om at lave parafraser over et værk i hvert af de to museers samlinger af henholdsvis P.C. Skovgaard og J. Th. Lundbye. Hvorfor?

Ulrik: I mit arbejde er jeg fuldstændig bevidst om, at jeg står på skuldrene af tidligere generationer af danske landskabsmalere, men disse parafraser er også en måde at demonstrere moderniteten i mine malerier. Ligesom jeg bruger fotografier som forelæg, vil jeg bruge to udvalgte Guldaldermalerier som forlæg. Det pirrer mig at lave så åbenlyst et tyveri, når det endda er tilladt!

Anne-Mette: Har du en særlig hensigt med din kunst?

Ulrik: Jeg har siden barndommen følt, at jeg så verden gennem en helt særlig optik, på en anden måde end andre mennesker. Det er en optik, som jeg føler jeg kun kan udtrykke og gøre forståelig for andre gennem maleriet. Det har givet mig et sprog, som jeg kan bruge til at kommunikere ved at prøve at gøre min egen vision forståelig og vedkommende for andre. Det er egentlig ganske egennyttigt, men jeg håber, at andre vil forstå og værdsætte mine værker. For mig er maleriet altså en måde at fastholde og kommunikere med verden og holde kaos væk. Det er en måde at prøve at finde en løsning, at finde ud af om denne perception eller fortolkning er rigtig eller vellykket eller om den fungerer i forhold til beskueren. Gennem malerierne undersøger jeg, hvordan verden ser ud, hvis man sætter den sammen på den ene eller den anden måde - hvilket svar får man - får man overhovedet noget svar - eller er det nok bare at stille spørgsmål?

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup