Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
7. september 2006
Anmeldelse: Søren Martinsen på Brænderigården

Kunsthallen Brænderigården har inviteret billedkunstneren Søren Martinsen til Viborg. Resultatet kan ses på udstillingen Broken Mirror med maleri, installation og video.

Af Hans Henrik Jacobsen
Foto: Mads Madsen

Udstillingen ”Broken Mirror” vises på Kunsthallen Brænderigården frem til 1. oktober 2006
www.braenderigaarden.dk

 
 

”Virkeligheden der skræmmer”

At besøge billedkunstneren Søren Martinsens udstilling ”Broken Mirror” på Kunsthallen Brænderigården i Viborg er en ganske foruroligende oplevelse.

Især malerierne giver en fornemmelse af utryghed. De er alle skildringer af naturen, men der er en sær uhyggestemning i billederne. Lyset giver en fornemmelse af gys, og det er nok ikke tilfældigt, at Martinsen selv har refereret til Steven King og Edgar Allen Poe i beskrivelsen af sine værker, måske kunne man næsten bruge det udtryk, at Hammershøj er taget på landet.

Landskaberne er mennesketomme, og flere steder står træerne golde med tomme grene, der måske er ødelagt af forurening eller et eller andet overgreb på naturen.

Men med uhyggen følger en fascination. Man bliver nærmest draget ind i billederne, og man kan slet ikke lade være med at beundre kunstnerens eminente teknik. Her har vi virkelig en mand, der kan male, og som også bruger sin evner til noget.

Malerierne befinder sig alle på 1. salen i de tre rum til højre, og resten af udstillingen er udelukkende video og installation.

Digteren Peter Laugesen, der åbnede udstillingen, klagede med et humoristisk glimt i øjet over de alt for få malerier på udstillingen, og det kan han jo nok alligevel have ret i, for man kan ikke rigtig få nok af Søren Martinsens evner som maler.

Det skal dog ikke bruges til at nedgøre kunstnerens arbejder med videoen. Man har i de sidste 10 år set et væld af kunstnere, der arbejder med videoen som en slags alibi for at kunne følge med tiden. Hos Søren Martinsen føler man med det samme, at her har vi at gøre med en fisk, der boltrer sig i vandet. Det mest markante værk på udstillingen er et selvportræt, hvor tre videoer med materiale over flere år kører samtidigt.

Der er selvfølgelig elementer af selviscenesættelse og bevidst ageren foran kameraet. Alligevel er det en barsk skildring af et menneskes kvaler midt i livet.
En 40-årig der gør status over sit liv midt i raserianfald, lykkepiller, bajere og antabus.
Men samtidig afsløres et engageret familiemenneske. Søgende, skabende, der fortsætter trods de indre dæmoners kraft og rasen.

To andre videoer fra Hamburg viser dels en uendelig og skræmmende gennemkørsel af motorvejsnettet og udfletninger omkring storbyen, dels en tidlig morgen tur gennem et mennesketomt Tivoli ved Reberbahn. To skræmmende eksempler på den vestlige civilisations frembringelser.

Udstillingens titel ”Broken Mirror” refererer til en stor installation i stueetagen, hvor man gennem sorte forrevne gardiner pludselig står overfor et kæmpemæssigt splintret spejl. Måske et
symbol på vores tilværelse, som i dag er fyldt med modsætninger, der knuses under forventningernes åg!
Søren Martinsen tilhører aldersmæssigt generationen omkring navne som John Kørner og Tal R., og kvalitetsmæssigt passer han også ind i denne kategori.


Muligvis ser vi momentvis en 40-årig i krise, men på udstillingen på Brænderigården ser vi også en af de mest betydningsfulde danske kunstnere født i slutningen af 1960erne.

 

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse - Kunsthallen Brænderigården: Søren Martinsen

Relaterede links:
Kunsthallen Brænderigården www.braenderigaarden.dk

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup