Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
7. september 2006
Anmeldelse: HUSVILD i Galleri Ebbesen

Udstillingen HUSVILD består af 3 projekter, som alle stiller spørgsmål ved den moderne boligform. Projekterne består af dele, som kan opleves både i galleriet, virtuelt og i byrummet.

Af Aukje Lepoutre Ravn
Foto: Aukje Lepoutre Ravn

Udstillingen HUSVILD kan oplevers i Galleri Ebbesen frem til d. 25. september 2006
www.gallery-ebbesen.com

 
Musik til ferniseringen på udstillingen HUSVILD
 

HUSVILD


Drevet af Johan Ebbesen og Uffe F. Hansen er Galleri Ebbesen et sted, man som samtidskunstinteresseret, godt kan begynde at holde øje med. HUSVILD er galleriets femte udstilling og med dens klare titeltematik undersøger og stiller den spørgsmål ved den moderne boligform, dens tilhørende livsformer og giver refleksive bud på alternativer. Udstillingen er kurateret af Majken K. Overgaard og Tanya Lindkvist.

Jesse Jacob og Jan Danebod har samarbejdet om at udvikle værket og konceptet Room4ree. Room4ree er en interaktiv totalinstallation, der i en alternativ form udgør et slags mobilt motel. Motellet råder over 4 mobile ”overnatningskabiner” – alle bygget i genbrugstræ og individuelt dekoreret – som er placeret forskellige steder rundt i Københavns offentlige byrum. Vil man leje sig ind i en af kabinerne for en nat, det er naturligvis gratis, skal man henvende sig i galleriet, hvor der er konstrueret en farverig (pseudo)reception. Her foretager man via selvbetjening alt fra booking, nøgle- og bykortsudlevering, overnatningsforsyninger så som tæpper, sengetøj, tandpasta, kaffe, stearinlys m.m. De mobile kabiner vil i løbet af udstillingsperioden blive flyttet rundt i byen, så forskellige rum kan udfordres og udforskes. Motellets nøje instrukser kan læses i receptionsmappen i galleriet, men man kan forestille sig, at værkets største udfordring bliver den måde brugerne/gæsterne forholder sig til disse instrukser på. Room4ree demonstrerer en fri, antikapitalistisk og minimalmaterialistisk boligform og fremstår som udstillingens mest direkte politiske værk. Der lægges ikke skjul på deres afstandtagen til den tiltagende kommercialisering og privatisering af Københavns offentlige rum, og værket foreslår en anderledes brug og udnyttelse af disse eksisterende rum, hvor bevægelses- og værensfrihed optimeres. 

 
   
Stemning foran galleriet   Room4rees forsyningslager   Kig gennem galleriet med Flatpack i forgrunden
 

Astrid Winsløw Hammer, der er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i 2005, har lavet den elektroniske montage: Hjemmet – det permanente midlertidige opholdssted (2006). Med udgangspunkt i campingvognen som permanent boligform (the mobile home) diskuterer Hammer i en kritisk tænkning, paradokset mellem mobilitet og stagnation. Hammers pointe er, at man med bosættelsen i de mobile hjem gør midlertidigheden til permanent tilstand. Dette mønster forsøger Hammer at forklare og uddybe med et interaktivitet interface på en opstillet computer, hvor væsentlige modsætningspar så som center/periferi, kærlighed/ensomhed, karriere/arbejdsløshed, helbred/sygdom og velstand/fattigdom figurerer. Via symbolbrug, tegn og bevægende tekst sammenfletter Hammer en række relevante faktorer, der muliggør en dybere relationsforståelse mellem netop boligform og social status. Hammers værk synes at gøre krav på en vis fordybelse, der kræver en god portion koncentreret tid af sin beskuer, hvilket nok også bliver værkets største udfordring.

Nogenlunde samme opfattelse af campingvognens socialhierarkiske betydning og paradoksale funktion (den stillestående mobilitet) er afsættet i Sean Cordeiro and Claire Healys(AUS) værk Flatpack, som er udstillingens internationale bidrag. Kunstnerduoen fra Australien har dekonstrueret en forladt campingvogn fundet i udkanten af Berlin, for derefter at rekonstruere dens mange bestanddele som en assemblage i 5 komprimerede, minimalistiske og skulpturelle grundformer, hvor materialet er stablet sirligt op på europaller i en stram lag-på-lag teknik. Hvor Hammer arbejder tekstuelt med sociologien omkring det mobile hjem, skaber Healy og Cordeiro en ny slags kontekst og tidslighed for den, ved at omforme den til visuel kunst. Man kan spørge sig selv om der ligger en pointe i, hvordan materialet er blevet opgraderet fra en status som ”trailer-trash” til ”fine art” i galleriet, men der fornemmes stadig en vis respekt og forståelse for materialets oprindelige kontekst og funktion; som et hjem. Således kan man sige, at Healy og Cordeiros værkpraksis går ud på at undersøge hjemmet som privat rum, men hvor dets offentlige og sociale aspekter bliver genstandsfelt for en forvandling, der ender med et kunstværk.

Overordnet set opponerer udstillingen HUSVILD mod en generaliserende normalisering og ensartethed i internationale boligformer og opfordrer til større boligmæssig frihed, kreativitet og originalitet. Udstillingen får en tematisk og visuel rød tråd, der ikke alene omhandler tematikken om husvildhed, alternative boligformer og genbrug, men som også diskuterer menneskets sociale vilkår og identitetsfølelse i forlængelse af den boligform, de befinder sig.

 

Relaterede artikler:
Interview: Jan Danebod

Relaterede links:
www.gallery-ebbesen.com
www.claireandsean.com

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup