Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Send din kommentar til
9. august 2006
Anmeldelse: Mandana Moghaddam på Göteborgs Kunstmuseum

Den iransk/svenske kunstner Mandana Moghaddam udstiller installationen Chelgis denne sommer på Göteborgs Kunstmuseum. Moghaddam kunne opleves på Venedig Biennalen i 2005, hvor hun præsenterede adskillige kønspolitiske værker.

Af Tina Mariane Krogh Madsen
Foto: Tina Mariane Krogh Madsen

Udstillingen Chelgis kan opleves på Göteborgs Kunstmuseum indtil d. 23. august 2006
www.konstmuseum.goteborg.se

 
 

Mandana Moghaddam, Chelgis

Chelgis består af en videoprojektion og to skulpturelle objekter, alle med håret som form- og indholdsmæssigt omdrejningspunkt. I udstillingsrummet hænger en betonkasse ophængt i fire lange fletninger, en menneskelignende skikkelse dækket af hår under en glasmontre, samt en videoprojektion af et badekar med underkroppen af en kvinde, der langsomt afklipper sit lange hår.

Moghaddam tager i værket udgangspunkt i egne livserfaringer som kvinde og drager ligeledes inspiration fra den persiske folkesaga om en kvinde ved navn Chelgis: Chelgis betyder kvinden med de 40 fletninger. Hun bliver fanget af et monster og kan kun slippe fri, hvis hun tilintetgør en flaske indeholdende dennes livsånd.
Håret bliver hermed til både en fortællende faktor og et symbolsk element relaterende til styrke og livskraft. Man kan ligeledes anskue håret ud fra et erotisk synspunkt, hvor kvinderne i mellemøsten oftest skal have deres hår dækket til for ikke at vække mændenes begær. I Moghaddams værk bliver håret derimod det centrale omdrejningspunkt, det bliver udstillet og tilmed i en glasmontre. Her bliver det dog ikke erotiseret, tværtimod, for den tildækkede hårfigur og det afklippede hår i badekaret får en destruktiv karakter… eller måske prøver Moghaddam at dekonstruere det kvindelige hårs erotiske appeal.

 

Installationen spænder sig ud i Stenasalens kvadratiske rum og kan beskues som både tre enkeltstående værker, samt som en helhed. Dog bemærker man straks elementernes tilknytning til hinanden. Det kan være en god ide at orientere sig om installationen inden, da afkodningen først kan ske fuldt ud, når man kender til historien om kvinden Chelgis.

Alt i alt en interessant oplevelse, der blander det eventyrlige og fortællende med virkelighedens realiteter og dilemmaer.

I et større perspektiv kan man se Moghaddams værk i en sammenhæng med andre mellemøstlige kvindelige kunstnere med et kønspolitisk og kulturelt ærinde omkring etnicitet og eksistentielle vilkår. Bl.a. Shirin Neshat, Rama El Nemr og Nalini Malani har arbejdet med egne erfaringer sat op overfor og i sammenhæng med vestlige forestillinger og idealer.

Relaterede links:
www.mandana-m.com

www.konstmuseum.goteborg.se

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup