|
|
|
|
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding |
|
19. april 2006 |
Send din kommentar til
|
Reportage: Kunstnernes Påskeudstilling x 3 |
Den traditionsrige Kunstnernes Påskeudstilling har igen i år indtaget Århus Kunstbygning. Denne gang dog i udvidet form. Påskeudstillingen har eksisteret i 60 år, og udover selve den censurerede udstilling kp06 og særudstillingen spring06 har foreningen Kunstnernes Påskeudstilling i år valgt at præsentere jubilæumsudstillingen kp60. Kristian B. Handberg rapporterer.
Tekst: Kristian B. Handberg
Foto: Jan Falk Borup
Udstillingerne kp06, spring06 og kp60 vises i Århus Kunstbygning i perioden 9. april - 7. maj 2006
www.aarhuskunstbygning.dk |
|
|
Outsize: Go ahead make my day, installation ved indgangen til Århus Kunstbygning |
|
Kunstnernes Påskeudstilling x 3
Den censurerede udstilling har sin helt egen tradition og aura i kunstens verden. Den er elsket og hadet, frygtet og værdsat for sine kontante vurderingsdomme og brogede opsætning af værker, der i sagens natur må pege i mange retninger, og er et billede på, hvad der sker i kunsten, også uden for de etablerede gallerier og akademierne. Det er her, chancen er for spirende gennembrud og et stort publikum. Man tænker på den censurerede udstilling over dem alle, det 19. århundredes parisiske salon, der ganske enkelt tegnede, hvad kunsten var og skrev periodens kunsthistorie. Den affødte endda en protestudstilling, Salon de Refusés, de udstødtes salon, hvor mange af impressionismens mestre udstillede i protest mod den officielle salonudstillings konforme udvælgelse.
Traditionen tro vises den årlige censurerede udstilling Kunstnernes Påskeudstilling nu i Århus Kunstbygning. Sammen med fremstillingen af de udvalgte 138 værker ud af de i alt 1997 indsendte vises udstillingen Spring 06 med de tre kunstnere Claus Ejner, Louise Faurholdt Jensen og Jette Hye Jin Mortensen samt en jubilæumsudstilling i anledning af Påskeudstillingens 60-årige eksistens. Det er således rigtig mange værker, Kunstbygningen lægger rum til, med denne udstillingspakke.
|
|
|
Oversigstbillede fra kp06 |
|
Oversigstbillede fra kp06 |
|
|
|
Torunn Kjørsvik: Oh no ... it´s not personal, videostill |
|
Oversigstbillede fra kp06 |
Foran den århusianske salon i Kunstbygningen mødes man af det første værk, bogstaveligt indprentet i græsset i haven foran den elegante bygning, der jo står til en fremtid som samtidskunstens hus for alvor. Her er udgravet bogstaver i den forårsblomstrende plæne med paroler som ”go ahead”, der er en passende devise for udstillingen. Inde i bygningen er selve Påskeudstillingen indrettet i kælderetagen, der med lys oppefra giver spændende rumlige betingelser. For at give retning til den næsten uoverskuelige strøm af vidt forskellige værker af intet mindre end 64 kunstnere, har censurkomiteen, der også indtager kuratorens rolle, arbejdet bevidst med rummets indretning og skabt forskellige rumlige miljøer til værkernes forskellige udtryk. Er der et gennemgående princip, er det at beskrive som konstruktion, dekonstruktion og transformation, konstaterer Iben Bentzen fra censurkomiteen. Nogle værker skaber sammenhænge og fortællinger med hinanden, andre skaber brud og overgange mellem sådanne. I år har man også valgt at tage mangfoldigheden som vilkår og medtaget et rekordstort antal værker. Som parolen i græsset udenfor bygningen siger, ”go ahead”! Det er sådan udstillingen skal opleves.
Mediemæssigt er maleriet talstærkt repræsenteret og viser at denne kunstform fortsat er et af kunstens hovedmedier og udgangspunkt for et farverigt og mangfoldigt udtryk langt fra tidligere tiders askese. Det er typisk en form for ”fusionsmaleri”, der blander figurative elementer med det mere abstrakte og med et helt andet formsprog som graffitiens. Det er sådan et maleri, der har stået stærkt i Danmark og haft kendte eksponenter som Tal R, John Kørner og Kathrine Ærtebjerg, bare for at nævne nogen få. Med den klassiske skulptur, står det dog ikke så godt til, indrømmer censurkomiteen. Det er ganske enkelt ikke kommet så meget ind af antagelig kvalitet. Der er dog værker, der bevæger sig ud i mere særprægede medier og materialer. Man bliver således mødt af vaskepulverpakker med et afgørende ”H” tilføjet mærkenavnet ”Omo” og et værk på gulvet med et stort antal badevægte som materiale. Der er også en række videoer, som kan opleves i videograf-rummet.
Nogle værker påtager sig en politisk kommentar og behandler på forskellig vis danskhed over for ”andetheder”. Der er således krasse referencer til asylcentres forhold og nye konstruktioner af Dannebrog. Det har dog ikke været hensigten at skabe nogen politisk hovedtematik. Med censor Christian Schmidt-Rasmussens ord: ”Hvis vi skal sige noget som helst om en linie, er det nok, at det mærkelige er klart til stede.” (fra katalogteksten). Blandt de rumlige miljøer, arrangørerne har forsøgt at skabe, er midten af det store rum som en torveplads, siger Iben Bentzen. Og torveplads er i bedste forstand ganske beskrivende for en censureret udstilling som KP 06. Her er mulighed for ”at komme til torvs” og opleve et stort spekter af kunsten, kendt og ukendt, som den er frembragt lige nu.
|
|
|
Louise Faurholt Nielsen |
|
Claus Ejner |
|
|
|
Jette Hye Jin Mortensen |
|
Jette Hye Jin Mortensen |
Som udløber af påskeudstillingen og dens kaotiske mangfoldighed har udstillingen Spring gennem de seneste tre år udstillet udvalgte kunstnere fra Påskeudstillingen fra tidligere år. Der er således tale om en mere normalt kurateret udstilling, hvor kunstnerne får plads og kan samarbejde. Udstillingen er tænkt som et ”spring-bræt” for unge kunstnere, der har udmærket sig ved Påskeudstillingen og her får det ekstra momentum, særudstillingen giver. I år udgøres Spring af Claus Ejner, Louise Faurholt Nielsen og Jette Hye Jin Mortensen. De valgte titlen ”Grænse(r)”. Det skal både forstås i fysisk og geografisk forstand og overfor den personlige praksis i samarbejdssituationen. Personlige grænser skulle overvindes, da de tre kunstnere arbejder i overordentlig forskellig form. Så maleri, absurdistisk tegneserie og oplægget til en nyiscenesættelse af Carl Nielsen i en form for opera med kostumer og partitur linet op forenes i denne særudstilling.
|
|
|
Oversigtsbillede fra kp60 |
|
Oversigtsbillede fra kp60 |
|
|
|
Oversigtsbillede fra kp60 |
|
Oversigtsbillede fra kp60 |
I anledning af Påskeudstillingens 60 års jubilæum er der også opsat en ”æresudstilling” som en markering af udstillingens betydning for dansk kunst og kunstmiljøet i Århus. Den er kurateret af kunstner Kim Grønborg og de udvalgte kunstnere er Ingvar Cronhammer, Per Kramer, Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, Erik Steffensen, Mogens Gissel, Jette Geil Kristensen, Jon Gislason, Marianne Jørgensen, Kirsten Justesen, Otto Poulsen, Per Neble og Teddy Sørensen. Altså et allstar team af de sidste årtiers danske kunst, der alle har været forbi KP på et tidspunkt i deres karriere. Der er desuden udgivet et jubilæumsbog med tekster om kunst og censur.
Til sammen danner de 3 udstillinger en mangfoldig oplevelse af kunsten i Århus og udgør en markant udgave af den årlige udstillingsbegivenhed.
Pressemeddelelse kp06
Pressemeddelelse spring06
Pressemeddelelse kp60
Århus Kunstbygning: www.aarhuskunstbygning.dk
Kunstnernes Påskeudstilling: www.kp-spring.dk |
|
|
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding |
|
|
|
|