Kontakt aarhus.nu:

 
 
18. marts 2006
Send din kommentar til
Reportage: Booktenders 06 i Ridehuset
Lørdag d. 11. marts åbnede Kulturselskabet Ventil Ridehusets døre op for arrangementet ”Booktenders 06”, en dag i den underbelyste debutlitteraturs tegn. Litteraturen blev krydret med portrætter på spraydåse og musikalske indslag, der tilsammen bidrog med et anderledes syn på litteraturen. Ditte Maria Bangsund-Pedersen rapporterer.

Tekst & foto: Ditte Maria Bangsund-Pedersen

 
Litteratur, musik og spraydåseæstetik

På sækkestole med kaffevarme hænder sidder en lille skare af interesserede og lytter, alt imens Mikkel Grøn læser op fra sine små historier til musikalske rytmer. Siden hvornår er det blevet normalt, at en spirende forfatter medtager sin egen musiker til en oplæsning? Det er forfriskende. Kulturselskabet Ventil har sat denne bidende kolde lørdag i Ridehuset ved navn ”Booktenders 06” i litteraturens tegn, men der er nu flere genrer i luften. Og det er dét, der gør totaloplevelsen til en tværæstetisk interessant cocktail med plads til flere kunstarter end én. Kernen er litteratur, kødet er musikken og den yderste skal, der frister øjet til at tage et bid, er de farverige portrætter på spraydåse. Man kan sagtens skille det hele ad, men i dag handler det om den oplevelse, der følger med, når litteraturen viser sig fra flere vinkler.

 
Mikkel Grøn læser op fra sin digtsamling til de selvmedbragte musikalske rytmer

 
Forfatteren Dennis Gade Kofod   Forfatteren Ina Merete Schmidt

Vedrørende den visuelle dimension: hvad skal man dog kalde disse fabelagtige portrætter på spraydåse, der længes efter gadestregens anarki? Street Art er det vel næppe – nu hvor kunsten er røget væk fra gaden og ind i Ridehuset. Og graffiti hører også til på gaden, hvor det er skriften, de personlige tags og det ulovlige i at bryde ind i det offentlige rum, der spiller de bærende roller. Måske skal jeg bare holde mig til portrætter på spraydåse – hvad er en kasse også værd, hvis ikke den kan passe? Men selvom graffitien ikke bliver udøvet under sine vandte frie rammer denne Booktenders dag, er den et godt supplement til den underbelyste, upopulistiske og nonkommercielle litteratur. Graffitien er den mest nonkommercielle kunstart, jeg kan komme i tanker om – det giver sig selv, fordi man aldrig må kreditere de anonyme personer bag spraydåseæstetikken. Det er derfor et kreativt træk at bringe portrætter på spraydåse i samspil med denne begivenhed – og så pynter det gevaldigt i det store Ridehus.

 
Portrættet af Mikkel Grøn bliver til   Portræt af Forfatteren Søren Dam

Det bliver hurtigt tydeligt, at de to unge mænd, der står bag portrætterne, har hver sin kreative streg. Sommetider så meget, det kan være svært at se, hvem der bliver malet. Tag f.eks. portrættet af Mikkel Grøn, der minder om en vampyrisk træstub med spaghettiskæg. Men som den unge graffitimaler forklarer, havde Mikkel Grøn udvist en lille gestus af vildskab, før han gik i gang – derfor vildskaben i portrættet. Og var der ikke også noget med en vampyr i oplæsningen? Ord bliver til billeder og omvendt. Portrættet af Søren Dam, er også ganske usædvanligt, idet munden er kommet op i forfatterens pande (mon han taler for meget med hjernen?), og den noget luftigere streg gør helheden mindre mættet. Dagens 15 litteraturopkomlinge har rigtignok fået kamp til stregen, når det gælder kreativitet. Jeg ærgrer mig dog over, at de unge kunstnere ikke er placeret med front mod scenen, så kreativiteten fra deres side kan få det samme optimale friløb, som de unge litteraturdebutanter. Projektets billedside kunne i mine øjne sagtens spille en større rolle, netop for at vise hvordan litteraturens ord og metaforer siver ind i en umiddelbar visuel opfattelse af den enkelte forfatters udtryk.

 
Portrætter af (fra venstre) Martin Larsen, Mikkel Grøn og Anne-Louise Bosmans, alt imens Ina Merete Schmidt læser op   Spraydåseanarki

Senere på aftenen er der musik, hvor man kan læne sig tilbage og høre lydene fra Anthophones og Power Solo, hvor litteraturen lister sig ind i folkemængden via de opfindsomme navne på drinksene i baren. F.eks. er en ”Tjekhov”, en ”Melville” og en ”Blixen” henholdsvis det samme som en white russian, fisherman´s friend og en cosmopolitan. Står man foran scenen med en drink og lytter til Anthophones har man således ”litteraturen i hånden”. I baren står ligeledes ”booktenders” i stedet for bartenders – med andre ord kommer litteraturen i dette arrangement til at gennemsyre dagens stemning på flere niveauer, hvor man ”ser til bogen” fra spraydåsen, fra sækkestolen, fra forlaget, fra scenen, fra baren, fra...

Træder man et skridt tilbage til andre Ventil-arrangementer, kommer denne blanding af indtryk heller ikke som nogen overraskelse. Kulturselskabet Ventil har tidligere lavet atypiske litteraturarrangementer, der i modsætning til ”Litteratur på scenen” virker mindre klassiske og mere eventorienterede. Her tænkes hovedsageligt på Kulturnatten 05 med ”The Air is Loaded With Poetry”, hvor 500 balloner med helium og digte blev sendt i vejret fra toppen af ARoS. Igen et projekt, hvor litteraturens udbredelse til resten af byen stod i højsædet, eskorteret af et visuelt udtryk i form af balloner.

 
Forlagenes stande på række   De fire initiativtagere: Morten Foged Mathiesen, Rene Steffensen, Jakob Holm og Jacques Rahr.(Det lykkedes desværre ikke at fange den femte, Christian Klixböll Castenskiold).

Med disse tværæstetiske indskydelser in mente tyder det stærkt på, at Kulturselskabet Ventil igen og igen ønsker at pointere, at litteratur er mere end en bog – den er drinksene i baren, den varme kaffe, cigaren, stemningen fra spraydåsen, ordene og farverne på lærredet. Den er allestedsnærværende – en livsstil med farver og kreative påskud, der kan sætte uventede farver på hverdagen. Den er en oplevelse, man kan løbe ind i fra gaden midt i Århus uden forudsætninger.
”De store navne sælger sig selv, men hvem sælger de nye og små?”, spørger Kulturselskabet Ventil på hjemmesiden. Måske har den underbelyste debutlitteratur fundet sig et svar med denne århusianske Ventil, der løsner for trykket og leder den vovede litteraturs eksistensgrundlag udenom alle de kedelige populistiske begrænsninger, der ellers hober sig op.

Relaterede links:
www.kulturventil.dk

Webdesign: Jan Falk Borup