Kontakt aarhus.nu:

 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
 
Click here for English
14. marts 2006
Send din kommentar til
Anmeldelse: Sian Bonnel i Galleri Image
På Galleri Image kan man i disse dage opleve den engelske kunstner Sian Bonnels danske debutudstilling, "everyday dada". Med udgangspunkt i reklameæstetikkens univers leger Bonnell i videste forstand med maden - men både på en indholdsmæssigt interessant og æstetisk bevidst måde. Ditte Maria Bangsund-Pedersen anmelder.

Tekst: Ditte Maria Bangsund-Pedersen
Foto: Venligst udlånt af Sian Bonnel

Udstillingen "everyday dada" vises i Galleri Image i perioden 4. - 26. marts 2006
www.galleriimage.dk


House Beautiful # 15
 
Naturligt kødsved på væggene

Er det ikke noget med, at man ikke bør lege med maden, eller at mad på gulvet er hygiejnisk forkasteligt? Det ville sandsynligvis være ethvert fornuftigt forældrepars udgangspunkt. Men sådanne kedelige råd gælder heldigvis ikke for alle. På den nuværende udstilling på Galleri Image, everyday dada, kan man for tiden opleve den engelske kunstner Sian Bonnells fotografier af opstillede scenarier med madskulpturer, hvor der nærmest bliver gjort en dyd ud af at lege så meget som muligt med maden. Faktisk er hun så god til det, at det ikke altid er let at få øje på, hvad der er mad, og hvad der i det hele taget er hvad. Måske fordi man ikke forbinder naturligt kødsved og kødpålæg med et alternativ til badeværelsestapetet, eller toastbrød med og uden mørkebrun pomade med et alternativ til skakternet gulv? Udstillingen lyder måske som noget madpjank, men der er nu tale om en ganske særlig leg med maden, der ligger langt fra pjatterierne i børnehaven.

 
House Beautiful # 2   House Beautiful # 11

I udstillingen indgår fire dele: Scenic Cookery, House Beautiful, Forensic House Keeping og Serving Suggestion. Det er især med serien House Beautiful, man kan spørge sig selv, hvorfor man ser farverne og kompositionerne – og ikke maden – som noget af det første? Billederne kunne nemlig til forveksling ligne reklamebilleder fra boligbranchen! Er det mon, fordi vores blik efterhånden er blevet overbelastet af boligprogram efter boligprogram, så det eneste, man kan kigge efter, når man får præsenteret et ”lækkert” interiørbillede, er stilen i forhold til sit eget hjem? Med Bonnells reklameagtige præsentation af detaljer i forhold til farver og det omgivende rum, kan det i hvert fald ikke udelukkes, at der ligger en kritisk kommentar til forbrugerblikket og ulmer i kødsveden. Som beskuer kan man derfor overveje, hvad det var man tænkte, da man så det der spændende ”70'er-tapet” på afstand. Og måske tænker man: Er der alligevel grænser for, hvor kreative programmerne kan være mht. indretningsforslag?

I forhold til mad og leg som kunstprojekt har kreativiteten ingen grænser, hvilket Bonnell pointerer i serien Serving Suggestion. Titlen refererer til de madforslag, man ofte kan læse på diverse indpakningsæsker. F.eks. bruger Bonnell en klipsemaskine til at hæfte spejlæg og bacon sammen. Eller hun bruger en pandekage som en klud til gulvspanden osv. Det er, som om hun hele tiden gerne vil understrege, at maden kan andet end at blive spist. Den kan så at sige indoptages på forskellige måder. Med en kunstnerisk baggrund inden for skulptur kan det vel heller ikke overraske, at Bonnell interesserer sig for madens skulpturelle egenskaber. I Scenic Cookery forbindes maden således for alvor med skulpturen, idet Bonnell får ”corned beef” til at ligne et landskabsfotografi af Stonehenge. Og i Forensic House Keeping interesserer hun sig som en detektiv for detaljen, dvs. maden som tekstur og objekt. Som Louise Wolthers skriver i katalogteksten, kan man desuden hæfte sig ved, at den mad, Bonnell bruger, er typisk engelsk; og med referencer til Stonehenge og Durdle Door ved Dorset ville det være oplagt at gå ind i en fortolkning omkring kulturarv og national identitet.

 
Scenic Cookery # 6   Scenic Cookery # 4

 
Serving Suggestion # 19   Serving Suggestion # 1

Mad og kunst har også tidligere været kombineret i forskellige sammenhænge – men ofte med en betoning af det ulækre. Her tænkes der f.eks. på Christian Lemmerz´ forgængelige grisekødskulpturer, udstillet på Esbjerg Kunstmuseum, eller på den kinesiske kunstner Zhang Huang iført en dragt af råt kød, for at nævne nogle mere ekstreme eksempler. Men at Bonnell med everyday dada bruger maden på en reklamelækker måde synes at udgøre en original sammenhæng, der indeholder flere modsætningsspar: F.eks. det forevigende fotografi over for madskulpturens forgængelighed, det æstetisk lækre overfor det hygiejnisk ulækre osv. Referencer, der åbner op for et tværæstetisk rum, hvor skulptur, iscenesat fotografi og kulturelle problematikker mødes i et æstetisk formsprog. Men den essentielle betydning opstår der, hvor det ”fintskårne”, hverdagsagtige pålæg støder sammen med den ligeså fine indretning, så det hjemlige billede besmittes med en tvivlsom lugt af uhygge, der fedter de glinsende boligblade ind i en kritisk optik.

Umiddelbart kunne man frygte, at Sian Bonnells madbilleder blot var æstetiske og dekorative, baseret på en sjov idé – og så ikke mere. Men det fascinerende ved fotografierne er netop, at de fungerer på mange forskellige niveauer udover at være kreative, smukke og effektfulde. Det kan derfor varmt anbefales at tage et smut forbi Galleri Image her i de kolde vinterdage.

Relaterede artikler:
Pressemeddelelse

Relaterede links:
Sian Bonnells hjemmeside: www.sianbonnell.com
Zhang Huangs køddragt: www.afsnitp.dk/aktuelt/13/huan.html
 
 
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding
Webdesign: Jan Falk Borup