Kontakt aarhus.nu:

 
 
24. januar 2006
Send din kommentar til
Anmeldelse: Abstrakte krumspring – nye spor i maleriet
Fra midten af 90'erne fyldte video og installationskunsten meget. Perioden efter 2000 har imidlertid betydet et come back for maleriet. Udstillingen ”Abstrakte krumspring – nye spor i maleriet” er en slags manifestation af maleriets genkomst som den absolut dominerende kunstform. Til stor fryd for anmelder Hans Henrik Jacobsen.

Tekst: Hans Henrik Jacobsen
Foto: Udlånt af Kunsthallen Brænderigården

Udstillingen Abstrakte Krumspring – nye spor i maleriet bliver vist på Kunsthallen Brænderigården i perioden 14. januar - 25. februar 2006
www.braenderigaarden.dk
 
Niels Erik Gjerdevik: Untitled, 2004
 
Nutidskunstens puls

Video og installationskunst var de dominerende udtryk i kunsten i 1990erne. Undertegnede oplevede selv denne klare tendens på Ducumenta i Kassel i 1997. Her skulle man virkeligt lede længe efter et oliemaleri, og mange af nutidens kunstnere har haft svært ved at holde fingrene fra de nye medier, selv om deres evner helt tydeligt er større i maleriet eller skulpturen. Fristelsen til at være med på vognen har været for stor.
Perioden efter 2000 har imidlertid betydet et bemærkelsesværdigt come back for maleriet.
Udstillingen ”Abstrakte krumspring – nye spor i maleriet” er en slags manifestation af maleriets genkomst som den absolut dominerende kunstform.

4 markante nutidskunstnere fra Danmark og Sverige forsøger, i denne bemærkelsesværdige og velophængte udstilling på Kunsthallen Brænderigården i Viborg, at tage pulsen på maleriet i dag.

Maleriet lever efter fotografiets tilsynekomst i slutningen af 1800-tallet sit eget liv mellem forestillelse, fortællingen om virkeligheden og det abstrakte. Maleriet har opgivet sin rolle som den store fortæller og fortolker af virkeligheden. I stedet blev 1900-tallet domineret af den abstrakte kunst. Nu blev farver, former og linier dominerende. Maleriet levede sit eget liv på sine egne præmisser.
De fire kunstnere Jonas Hvid Søndergaard. Johan Nobell, Jens Fänge og Niels Erik Gjerdevik giver her i 2006 deres bud på, hvordan maleriet i dag kan kombinere dette skisma mellem det vi genkender fra det virkelige liv og abstraktionen.

 
Jonas Hvid Søndergaard: Untitled, 2006   Johan Nobell: Mudflood, 2003

Som man kan se i udstillingens titel tager alle kunstnerne udgangspunkt i abstraktionen. Det specielle i denne udstilling er deres evne til at inddrage vores nutidige virkelighed og samtidig krydre den med referencer til kunsthistorien.

Jonas Hvid Søndergard leger sig gennem billederne og kunsthistorien. Det ene øjeblik minder han om Gunnar Aagaard Andersen, Richard Mortensen eller Jesper Christiansen. Det næste øjeblik maler han kæmpestore lærreder med referencer til landskaber og geometriske mønstre fra genkendelige bymiljøer, hvor arven fra funktionalismen trænger tydeligt igennem. Men det er gjort med en overbevisende lethed af en så ung maler, der endnu ikke har rundet de 30 år.

Jens Fänge kombinerer særdeles kompetent en lidt foruroligende surrealisme med næsten mennesketomme malerier. Objekter fra hverdagen placeres rundt i lærrederne som små ornamenter, men samtidig møder vi et interiør med trapper og vinduer og lidt fortabte eksistenser, serveret i smukke lyse farver og med en overbevisende teknisk kunnen.

Johan Nobell fører os ind i en fantasiverden, hvor man får associationer til tegneserier og sprudlende eventyrfilm. Man kommer uvilkårligt til at tænke på Ringenes Herre eller Narnia. Men samtidig er billederne fyldt med henvisninger til nutiden med en besk lidt underfundig tone.

 
Jens Fänge: Green Glass, Pale kneeling, 2003   Jonas Hvid Søndergaard: Urano, 2006

Niels Erik Gjerdevik udstillingens kurator, er uden tvivl den mest meriterede af de fire udstillere. Hvis man vil se en af Gjerdeviks mest markante udsmykninger, kan man passende besøge Fields på Amager, hvor kunstneren bringer liv og lethed til det ellers tunge og ret voldsomme butikscenter.
Gjerdeviks særkende er, at han især leger med abstraktionens utallige muligheder. Geometriske strukturer sættes i spil mod spændende spontane ornamenter, og i dette spændingsfelt skaber han sit helt eget billedunivers og billedsprog, der udvikler sig til bølgende abstrakte landskaber.

Udstillingen ledsages af et særdeles imponerende katalog, og læg især mærke til den ledsagende tekst af Ditte Vilstrup Holm.

Der er således al mulig grund til at besøge Kunsthallen Brænderigården inden udgangen af februar 2006. De fire kunstnere repræsenterer på allerbedste vis nogle af de mest markante tendenser i nutidskunsten, og gør det på en særdeles overbevisende facon.

Maleriet lever således i bedste velgående
 
Relateret artikel:
Pressemeddelelse
Webdesign: Jan Falk Borup