Kunstportalen www.aarhus.nu
luk vindue
 
Anmeldelse 21. august 2005
Send din kommentar til
Anmeldelse: Clare Strand i Senko Studio
Den engelske fotograf Clare Strand gæster Senko Studio med udstillingen ”The Betterment Room – devices for measuring achievement”, og emnet for kunstnerens fotoserie er menneskets vilkår i det postindustrielle samfund. Hans Henrik Jacobsen anmelder.

Tekst: Hans Henrik Jacobsen
Foto: Sergei Sviatchenko

Udstillingen ”The Betterment Room – devices for measuring achievement” kan opleves i Senko Studio i perioden 13. august - 4. september 2005
www.senko.dk
 
 
Mennesket kontra maskinen
 
Den engelske fotograf Clare Strand gæster frem til den 4. september Senko Studio.
Udstillingen titel er ”The Betterment Room – devices for measuring achievement”, og emnet for kunstnerens fotoserie er menneskets vilkår i det postindustrielle samfund., men med udgangspunkt i det 20. århundredes arbejdsstudier og ideer om muligheden for at rationalisere arbejdsstyrkens indsats.
 
I begyndelsen af det 20. århundrede i 1911 foretog de to fotografer Frank og Lillian Gilbreth studier over arbejdernes bevægemønster i forsøget på at skabe det perfekte arbejdsmiljø. Fotograferne spændte lys fast på arbejdernes legemer, og via fototeknikken kunne man så følge arbejdernes bevægemønstre og på den måde forsøge at effektivisere og rationalisere produktionen i industrien.
 
Disse tanker føres videre i 1950ernes tidsstudier, hvor man via en kortlæggelse af arbejdskraftens rutiner og bevægelser kunne effektivisere arbejdsgangen og skabe lukrative akkordordninger.
 
 
 

Der er ingen tvivl om, at Clare Strand forholder sig kritisk den måling af arbejdskraftens ydeevne, der finder sted i det industrielle samfund, i øvrigt helt i den ånd der kom til udtryk i Charlie Chaplins film ”Moderne Tider”.
Strands fotoserie består af 5 fotos af nutidige personer afbrudt af tre lystegninger, der selvfølgelig skal pege tilbage på Galbreths studier fra 1911.

 
En kvinde, der netop er udstyret med lysregistratur, er skildret som en statisk mekanisk dukke, og en mand har fået kæben bundet op og tapet til og er udstyret med en gigantisk hagesmæk, muligvis for ikke at kunne protestere over arbejdskraftens behandling i vores samfund.
Det mest markante foto er dog en, der sidder ganske fortabt og resigneret, i noget der minder om en eksamenssituation.
 
Det er en virkelig bemærkelsesværdig og udtryksfuld fotoserie Senko Studio her præsenterer.
 
 
Relaterede artikler:
Pressemeddelelse
luk vindue