Kunstportalen aarhus.nu
luk vindue
 
Artikel 08-03-05
 
Høj cigarføring af kvindelige kunstnere på ARoS
Happening på ARoS

Af Anne Dyhr. cand.it i multimedier. ba (hons) in fine art photography.
Foto Jan falk Borup og Anna Dyhr.
 
Jette Gejl Kristensen markerer placeringen af aktionen den. 12. juni 2001.
 
Som vi alle nok ved, er det kvindernes internationale kampdag i dag den 08.03.05. Derfor er denne dag et helt bevist valg af kunstnerne Trine Rytter Andersen, Jette Gejl Kristensen, Marianne Jørgensen, Hanne Munk og Alice Outzen til at overrække Jens Erik Sørensen, museumsinspektør på ARoS, et dokumenterende messingskilt med navnene på de fem kvindelige kunstnere. Skiltet skal ses som en fysisk manifestation af hvad der skete en mørk nat den 12. juni 2001, hvor kvinderne kravlede over byggepladsens hegn og nedgravede kunstværker, mens de røg Havanna cigarer, lige hvor der skulle støbes fundament til ARoS den næste dag.
Det var kunstnernes ønske, med denne rituelle handling at manifestere, i ARoS fysiske strukturer, at dette museum skal være et museum hvor kvindelige kunstnere skal repræsenteres.
 
Trine Rytter Andersen, Marianne Jørgensen og Jette Gejl Kristensen med mindepladen.
 
Inden overrækkelsen på ARoS mødtes Trine Rytter Andersen, Marianne Jørgensen og Jette Gejl Khristensen, 3 af de 5 kunstnere på Center for Samtidskunsts kontor i kulturhus Århus. Her gik tonerne højt om bål, brand og graffiti, hvis den kære museumsdirektør ikke vil hænge skiltet op som en manifestation af eventen i 2001. En aktion der har givet museet en varm og humoristisk pressedækning, lige efter det slog dørene op i 2004. Netop på åbningsdagen valgte kunstnerne selv at gå offentligt frem som repræsentanter for den usynlige donation af kvindelig kunst til ARoS.
 
De 3 kunstnere og museumsdirektøren omgivet af pressen (Anne Dyhr i højre side).
 
Kl. 10 i dag stod Jens Erik Sørensen klar i sit fine museum og modtog med god mine messingskiltet. Jens Erik Sørensen kunne dog ikke billige den kriminelle handling som han mente eventen var. Han så kunstnernes træden offentlig frem, som en form for bodshandling for deres kriminelle aktion. Herefter blev der diskuteret om ikke også civil ulydighed kunne ses som en diskurs indenfor samtidskunsten, hvilket alle var enige om.

Med hensyn til ophængningen af skiltet på ydersiden af museets sokkel kan man sige at Jens Erik Sørensen selv byggede videre på aktionen, ved at foreslå at skiltet, skulle hænge inde i museet. Det er nemlig muligt igennem et sindrigt og vådt gangsystem at bese museets fundament fra ydersiden, idet der er lavet en korridor mellem de ydre jernplader og selve betonfundamentet. Her mente Jens Erik Sørensen ivrigt, at messingskiltet kunne hænge og at museet måske til næste kulturnat kunne åbne dørene for denne meget karismatisk og ikke offentlige del af museet. Hvorved de 5 kvinders skilt og aktion ville blive synlig for de besøgende.
 
På vej ned i dybet.
 
Ved denne guidede tur af en museumsdirektøren i hopla, fik kunstnerne selv syn for sagen om hvor skiltet ville blive placeret, hvilket de syntes var et fint kreativt forslag. Museumsdirektøren pointerede til slut, at de nedgravede kunstværker i ARoS fundament muligvis allerede virker da museets næste udstilling er med den kvindelige kunstner Ulla Diedrichsen. Vi håber dog her på aarhus.nu at de begravede værker i fundamentet, vil blive ved med at sende signaler op til museumsdirektøren, om at åbne dørene for kvindelige kunstneres arbejder.
 
Jens Erik Sørensen og Jette Gejl Kristensen mener de har fundet hvor skiltet bør hænge.
 
Forud for happeningen udsendte gruppen af kvindelige kunstnere en pressemeddelelse.
Læs den her: Kvindelige kunstneres synlighed på ARoS
 
luk vindue