|
|
|
|
Send din kommentar til
|
UGENS LINK |
|
HENRIETTE HEISE
Billedkunstneren Henriette Heise har fået sig en hjemmeside. Her kan man gå på opdagelse i nogen af Heises (indtil nu) hemmelige projekter. Der er også mulighed for at kigge i Henriettes dagbog og rode rundt i hendes lommer og skuffer.
pocketsanddrawers.net |
|
|
Tidligere ugens link |
|
Under overskriften organiseringer er C-SAM; www.c-sam.info ved billedkunstner Nis Rømer redaktør på de kommende UGENS LINK. Fokus vil være på projekter, der er produceret i fællesskab, omhandler fællesskaber eller fysisk steder hvor fællesskaber kan udspille sig.
Nis Rømer er billedkunstner og arbejder blandt andet i det internationale samarbejde www.free-soil.org og i www.publik.dk, der producerer samtidskunst til offentlige rum. |
|
|
Malmö Fria Kvinnouniversitet
Et løbende offentligt kunstprojekt med det formål at lave et sted hvor kunst, uddannelse, politik og feminisme bliver bragt sammen, kombineret og åbnet op på ny. De opretholder en aktiv blog hvor man kan følge med i Universitetets aktiviteter.
Klik her for at åbne linket |
|
Groups and spaces
Et omfattende website der lister (kunstner) grupper og rumlige
organiseringer. Sitet er startet af Brett Bloom og Temporary Services,
en fin reference.
Klik her for at åbne linket |
|
UNWETTER
"UNWETTER is an international group of artists, curators,
theoreticians and activists with an extended base in Berlin. Like
Unwetter (German for stormy and turbulent weather) radical global
transformations reshuffle conventional knowledge systems and
hierarchies, opening new spaces to be explored."
Klik her for at åbne linket |
|
CRIR
Formålet med Christiania Researcher in Residence er at involvere kunstnere og andre akademikere i en åben, kritisk og refleksiv dialog om fristaden Christiania, samt at producere ny kritisk og kreativ tænkning til en bredere offentlighed.
Klik her for at åbne linket |
|
The Tyranny of Structurelessness, af Jo Freeman
Teksten tager afsæt i erfaringer om at arbejde i grupper fra
kvindefrigørelse, som kan overføres direkte til de fleste andre
sammenhænge, hvor kunstnere eller andre arbejder sammen. Teksten
foreslår, efter en diskussion, en række principper for demokratisk
(selv)organisering.
Klik her for at åbne linket |
|
Fælleder
En eminent gennemgang af begrebets historie og brug. Fælleder er
traditionelt fælles ressourcer uden for byerne der ikke var underlagt
privat ejendomsret. Senest er begrebet blevet brugt som
omdrejningspunkt for debat om og kamp for fælles områder også i byer,
med hensyn til videns- og informationsdeling og tilgang til
naturressourcer.
Klik her for at åbne linket |
|
Gåafstand
Er en uformel organisering og gåklub startet af Pia Rönicke og Nis Rømer, der kortlægger og beskriver forandringen af Københavns
yderområder.
Klik her for at åbne linket |
|
Can Masdeu, Barcelona
Er et socialt center og besat bofællesskab i udkanten af Barcelona. Stedet har et stort bibliotek med venstreradikal litteratur og laver workshops om selvorganisering og selvforsyning med organisk dyrkede grøntsager. Læs Free Soiler; Amy Franceschini's beretning, se slideshow og find links videre.
Klik her for at åbne linket |
|
|
|
|
Nam June Paik har engang sagt at: "Det er kunstens opgave at menneskeliggøre teknologien og give den en sjæl" - Den udfordring har kulturforeningen Pappagallo valgt at tage op ved at arrangere en international digital kunstfestival, der løber af stablen 29. oktober – 3. december 2006 i Århus.
En genre i digitalkunsten er net.kunst eller web.art, der kun kan opleves på Internettet. ”Ugens link” vil derfor i den kommende tid være det forum, hvor International Digital Kunstfestival vil forsøge at give en indføring i hvad net.kunst kan være.
www.digitalfestival.dk |
|
www.pia.jokke-svin.dk
Som et digitalt sidestykke til julens ”svikmølle” og/eller ”blæksprutte” præsenterer vi afslutningsvis en satirisk kommentar til den to-sprogede samtid vi lever i. ”Hjælp mig Pia” viser, hvordan vi som danskere opfanger de ord og sprog vi ikke forstår, ud fra det sprog vi forstår. Resultatet bliver surrealistisk og ganske underholdende. ”Hjælp mig Pia” er en pendant til en lignende svensk flash-film ved navn ”Hatten är din”. |
|
www.artnode.org
Artnode er en ukommerciel fond med base i København. Fondens sigte er at udvikle og støtte den digitale kunst. Artnode udsender skiftende net- og digital kunstprojekter i forskellige digitale medier. Netop nu kan man på Artnodes hjemmeside se en række videoer for mobile medier, lagt ind i en digital ”artPod”. Endvidere er der bl.a. links til projekter af The Yes Men (WTO News) og Übermorgen.com (Amazon.noir - The Big Book Crime), der begge er kunstnergrupper, som er kendt for at lave politiske svindel-hjemmesider, der er så troværdige, at mange bliver taget grundig ved næsen til stor morskab for andre. |
|
www.houseoflove.dk
House of Love af danske Lisa Rosenmeiers består af en række undersøgelser af den vestlige civilisations store utopi: den romantiske kærlighed. Som udgangspunkt tog House of love form som en fysisk samling af kærlighedsdokumenter som f.eks. filmklip, musikalske strofer, litterære citater, fotodokumentation, billeder m.v. vist på Café Krasnapolsky i København og Rogaland Kunstmuseum in Norge. I den version af House of love fungerer interfacet som de museale rammer for Rosenmeiers dokumentation over den svære Kærlighed. Ved hjælp af et stjernekort kan man navigere rundt i fortællingerne på en måde, der kun lader sig gøre på nettet. Lisa Rosenmeier (f. 1959) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi ved Skolen for Mediekunst og er Cand. Phil. i Kunstteori og Formidling. |
|
www.mc.clintock.com
På denne hjemmeside træder du ind i Mattew McClintocks bolig. I sidste uge henviste vi til StadtFlurs Møntvaskeri - der er en database eller et arkiv over et utal af registrerede detaljer på københavnske møntvaskerier. Her har kunstneren McClintock på lignende måde registreret alle genstande i sit hus. Ved at klikke på en etage og derefter på et skab eller en reol, kan man se, hvad disse indeholder til mindste detalje.
Det er som at gå på opdagelse i et museumsarkiv. |
|
http://www.afsnitp.dk
Efter Mogens Jacobsens link til en igangværende afsløring af en kritisk rapport om den danske udlændingelov, virker det naturligt at uddybe området Hypertekst. Et hypertekstsystem er en mængde information - tekst og billeder - organiseret således at et emne i systemet direkte henviser til andre emner i systemet. Dette tillader læseren frit at navigere rundt, hvorved skællet mellem læser og forfatter udviskes. Danske Afsnit P startet af Christian Yde Frostholm, Charlotte Hansen og Karen
Wagner er et sted, hvor man virkelig har eksperimenteret med hypertekst. Afsnit P er en blanding af et galleri og et tidsskrift, der byder på mange links bl.a. P-kælder, hvor man kan parkere sit eget P – eller Møntvaskeri af gruppen StadtFlur (under galleri), der viser en udsøgt database over optegnelser fra Københavnske møntvaskerier. Men det er ikke alt – prøv selv! |
|
www.pomart.net
Ugens link er relateret til den aktuelle digital kunstfestivaludstilling ”På grænsen”, der vises på Århus Kunstbygning 3. – 26. november 2006. Den Københavnske kunstner Mogens Jacobsens værk ”Power of mind 3/ Dissociative Defense” består dels af en fysisk installation, som kan opleves på udstillingen og dels af en on-line tekst, der skal ses på nettet. Ved hjælp af en web-server og et elektronisk netværk, der er koblet til hundredevis af kartofler, er installationen forbundet til en web-side, der viser konklusionen fra en kritisk rapport udgivet af Europarådts anti-racismekomité. Rapporten er yderst kritisk overfor dele af den danske udlændingelov, teksten er fra udstillingens start dækket med sorte bjælker. I takt med at energien går af kartoflerne (danskens nationalspise), vil teksten dag for dag blive mere synlig. Teksten var d. 2.november helt dækket til af sorte bjælker. |
|
http://adaweb.com
Adaweb er en undersøgelses og udviklingsplatform, et digitalt støberi, der sender surfere på opdagelsesrejse i den digitale kunstverden. På adaweb bliver digitalkunstnere inviteret til at eksperimentere med ny teknologi og efterfølgende udstille deres værker. |
|
http://users.rcn.com/napier.interport/
Mark Napier er en amerikansk maler og net.kunstner der siden 1995 har produceret en lang række internetprojekter. Hans net.kunst bærer tydeligt præg af hans fortid som maler, da siderne består af digitalmanipulerede billeder kombineret med hypertxts. På et tidspunkt fik Napier en hær af firmaet Matell’s advokater på nakken, da han i ”The Distorted Barbie” drev satire på dukken ved at maltraktere hendes ynde ganske eftertrykkeligt. På forsiden til The Distorted Barbie er der et link til Napiers anden hjemmeside Potatoland.org, der viser en anden side af hans net.kunst. På Potatoland.org findes nogle interaktive, kodebetingede værker samt et par browser kunstværker. En webbrowser er et program, der benyttes til at læse websider og orientere sig på Internettet. To af Napiers browserværker The Shredder (shred) og RIOT er derimod to browsere, der dematerialiserer siderne på nettet. Prøv for eksempel at skrive www.aarhus.nu eller www.digitalfestival.dk på adresselinjen og se, hvad der sker. |
|
www.0100101110101101.org
Eva og Franco Mattes - bedst kendt som 0100101110101101.org - bruger utraditionelle metoder til at opnå størst mulig synlighed ved hjælp af mindst mulig anstrengelse. Parret arbejder blandt andet med medie hacking, piratkopiering og virus som æstetisk virkemiddel og med koden som værktøj. Ved at klikke ind på projects finder man en række mapper. Her iblandt Hybrid, Copies og biennale.py. Hybrid viser en række æstetiske remixings af "stjålne" net-kunstværker valgt fra Internettet. De repræsenterer en åben invitation til aktivt at genbruge kultur ved hjælp af digital-plagiarism og visual-recycling. Cpoies viser tre kopierede net.art websites: Hell.com, Art.Teleportacia.org and Jodi.org. Ideen er at skabe debat om free-copyrights og problematikken om den tiltagende kommersialisering af net.kunst. I 2001 gik 0100101110101101.org så vidt som til at udstille en computervirus på Venedig biennalen, som blev offentliggjort og spredt fra den Slovenske pavillon. I koden indgik ordet "love poem".
|
|
www.jodi.org
I den tidlige net.kunst, arbejdede nogle programører og kunstnere med nettets karakter og koden som værktøj til kunstnerisk udfoldelse. Jodi.org - eller Joan Heemskerk og Dirk Paesmans har siden midten af 90’erne arbejdet med nettets html kode. Jodi.org er en af de mest mærkværdige og forvirrende net.kunst sider – en labyrint man forvilder sig ind i ved enten at klikke på billedet eller på pilen for tilbage. Det er således umuligt at vende tilbage til udgangspunktet. Man kan kun komme frem til nye kodebetingede billeder. Næste gang du åbner linket vil oplevelserne sikkert være helt nye. Hvis du rammer asdfg.jodi.org, så læg mærke til html-koden. Har du blokeret for popup-windows, så tillad dem midlertidigt. Det er skægt. |
|
www.whitneybiennial.com
Ugens link er en opfølgning på sidste uges link til neen.org. I 2002 besluttede neens idéindehaver Miltos Maneats at lave et Internet show, der skulle udfordre Whitney Biennalen. Siden er bygget op, så man i kontoret kan klikke sig ind på informationer om historien bag, den første version, teori m.v. Scroller man hen over rækken af navne i bunden af siden, kommer man på rundtur i museet, der viser interaktive flashværker af neenstars. |
|
www.neen.org
Neen er en bevægelse i ny amerikansk kunst, hvis koncept er spontanitet og let leg med computeren her i blandt flash-teknologien. The neenstars bestræber sig på at sprænge reglerne for samtidskunsten ved at lancere et nyt uhøjtideligt digitalt formsprog. Navnet neen signalerer ungdommelighed – en blanding af teenager, screen, spleen og none. Idéindehaveren til neen er Miltos Manetas bosat i L.A. |
|
|
|
Mapping Intervention er et interaktivt kontaktorgan for kunstnere, kuratorer, forskere og andre, der arbejder professionelt med social og politisk kunst i offentlige rum. Netværkets sigte er at skabe et internationalt arbejdsfællesskab i dette felt. Kernen i netværket bliver en specialiseret database, hvor netværkets medlemmer kan søge samarbejdspartnere eller husværter, præsentere personlige profiler og projekter, søge i arkiv samt føre en aktuel debat om social og politisk kunst.
Mapping Intervention er et non-profit initiativ under udstillingsstedet rum46 og er støttet af Kunstrådets Billedkunstudvalg. Spørgsmål eller forslag til projektet kan rettes til Karen Lisbeth Kristoffersen på: art_network@hotmail.com |
|
|
www.dinamo.hu
Mapping Intervention serverer sit sidste Ugens link for denne omgang med en henvisning til Dinamo, som er en platform for kritisk tænkning og samarbejde i kunstfeltet. Dinamo har base i Budapest, og Karen Lisbeth besøgte kunstneren Katarina Sevic, som har startet stedet, under sin tur hertil i august. Katarina Sevic etablerede Dinamo i samarbejde med Hajnalka Somogyi som et non-profit sted, som skulle skabe nye muligheder for udvikling og diskussion i kunstfeltet i Budapest.
I fremtiden afprøver Dinamo en helt ny konstellation, idet de bl.a. i samarbejde med kuratoren Rita Kálmán, (som sidste ugens link handlede om), åbner i nye lokaler lånt af en privat virksomhed. Den private virksomhed er en bar, som etablerer sig i et område i Budapest, som kunne sammenlignes med Vesterbro før det blev ”hipt”, og som i dag er udsat for stærk ejendomsspekulation. De offentlige myndigheder har krævet, at virksomheder, der etablerer sig i området, også skal levere kulturelle bidrag og her er det, at Dinamo og den private virksomhed kan indgå i et samarbejde.
Katarina Sevic fortæller, at samarbejdet er et eksperiment, som måske lykkes måske ikke. Men det er et forsøg værd at finde nye måder at skabe finansielt grundlag for, at kunstscenen i Budapest kan eksistere. Dinamos hjemmeside er et besøg værd, også selvom ikke alt er oversat til engelsk. |
|
www.up-budapest.hu
I august rejste Mapping Intervention til Budapest for at opbygge et
netværk og se, hvad der sker i feltet for social og politisk
engageret kunst i offentlige rum. Her besøgte Karen Lisbeth bl.a.
kuratoren Rita Kálmán, som har stået for projektet Urban Potentials –
Hidden Resources in the City, som denne Ugens link henviser til.
Projektet foregik i juli i Budapest og præsenterede fem
kunstprojekter i byrummet, som du kan læse om på hjemmesiden.
Værkerne kortlægger muligheder, som ligger i byens offentlige rum, og
søger på denne måde nye løsninger og alternative perspektiver på
måden, et byrum kan formes på. Urban Potentials forsætter med en
parallel projektperiode i Dresden fra d. 15.09 til den 4.11. Bestemt
et besøg værd!
Rita Kálmán har et nyt spændende projekt i støbeskeen, hvor hun igen
i et samarbejde med Dresden, vil arrangere en række workshops, hvis
tema bliver, hvordan kunstprojekter kan gennemføres i offentlige rum,
og hvilke præmisser kunstscenen har for at etablere sig i byen. Holdøje med det! |
|
www.learningsite.info
Learning Group er en gruppe af internationale kunstnere (Rikke Luther (DK), Cecilia Wendt (S), Julio Castro (Mex) og Brett Bloom (US)), der arbejder med social bæredygtighed, vidensdeling, genbrug, miljø og andre social-politiske emner på tværs af grænser. Learning Group er et mobilt koncept, der fokuserer på de lokale forhold, hvorend de vælger at arbejde.
[Learning Site, Copenhagen] er et konkret projekt under Learning Group og tager del i diskussionen om, hvordan viden opstår og hvordan den bliver distribueret. Learning Sitet i Københavns huser forskellige offentlige events såsom workshops, foredrag, arkiv, bogudgivelser m.m., der netop tager udgangspunkt i de forskellige aspekter i hvordan magt, kontrol, klassedeling og arbejdsdeling er forbundet til nye sociale strukturer i samfundet. Sitet kan du finde på: Krudtloebsvej 7Z, 1359 Copenhagen K – DK. |
|
www.ith-z.ch
ITH – Institut für Theorie der gestaltung der Kunst – er et tværdisciplinært og transkulturelt orienteret forskningsinstitut med base i Zürich. I centrum for forskningen står teoriudvikling samt kulturel og politisk praksis set i et socialvidenskabeligt perspektiv. Instituttet har eksempelvis et spændende forskningsprojekt kaldet city_space_transitions, hvor asiatisk og vestlig rumopfattelse undersøges med Tokyo, Berlin og Zürich som undersøgelsessteder. |
|
www.skor.nl
SKOR – Foundation Art and Public Spaces – fungerer som et rådgivende organ for organisationer, som ønsker at realisere kunstprojekter i offentlige rum. SKOR betragter det offentlige rum som et begreb, der henviser til byplanlægning, landskabsrum, TV, Internet og offentlige institutioner som fx Sygehuse. SKOR fokuserer på interaktionen mellem kunst, sponsor, sted og offentlighed og har specialiseret sig i at etablere forbindelser mellem disse led. Projekterne, som initieres i samarbejde med SKOR, beskæftiger sig derfor ofte med nye medier, arkitektur, byudvikling eller landskabsarkitektur. Selvom SKOR arbejder nationalt, er funktionen som rådgiver og kontaktorgan
interessant, lige såvel som præsentationer af en lang række projekter på deres side er det. |
|
www.mapping-intervention.blogspot.com
Open Network har skiftet navn til Mapping Intervention. Med navnet håber vi at signalere vores opgave, nemlig at synliggøre feltet for social-politisk interventionskunst og styrke interaktionen i det, ved hele tiden at kortlægge det netværk, som skabes og forandres. Vi arbejder på at bygge en database, som kan samle informationer og skabe et overblik, hvilket vil gøre netværket mere tilgængeligt. Vi har foreløbigt oprettet blogspottet, som er denne uges link. Her kan du følge med i netværkets udvikling og aktiviteter. |
|
www.groupsandspaces.net
Som redaktør af Ugens Link har Open Network tidligere henvist til vores samarbejdspartner Temporary Services i Chicago. De har nu oprettet et nyt interessant site kaldet Groups and Spaces, som i oversigtsform samler informationer om kunstnergrupper, der har den kollektive arbejdsform som et centralt element i deres virke. Det er stadig muligt at lade sig registrere i netværket og på siden findes en elektronisk formular, som kan udfyldes. I fremtiden vil Temporary Services også registrere relevante aktører ud fra kategorien ”rum”. |
|
www.a-i-t.net
Arts Initiative Tokyo er et non-profit selvstændigt kollektiv af kuratorer og kunstadministratorer, hvis formål er at skabe en platform for samtidskunst i Tokyo. På siden findes bl.a. info om kunstprojekter i sundhedssektoren. |
|
www.dangermuseum.com
The Danger Museum er et kunstnerkollektiv, som udfordrer forholdet mellem kunst, institutioner, kunstnere og publikum. Kollektivet blev oprindeligt startet i London i 1998 og har i dag base i Oslo og Tokyo. Det er drevet af Miho Shimizu, Øyvind Renberg og Tien Wei Woon. Tjek deres version af Beatles-coveret til Sgt. Pepper-albummet… |
|
www.temporaryservices.org
Temporary Services er et kunstnerkollektiv dannet af Brett Bloom, Marc Fischer og Salem Collo-Julin med base i Chicago. Temporary Services organiserer, udfører og sponserer kunstprojekter, som intervenerer det offentlige byrum ved at plante ideer eller udføre handlinger, som udfordrer de traditionelle kategorier, som ellers er bestemmende for, hvordan vi udtrykker os i offentlige rum. |
|
www.unitednet-works.org
United Net-Works er et internationalt netværk, som fungerer som en platform for samtidskunstnere, kuratorer, forskere og andre professionelle i kunstfeltet i Stockholm. Netværket iværksætter og deltager i samarbejder, projekter og udstillinger, som udvikler samtidskunstfeltet. Socialantropolog og kurator Sofie Sweger er initiativtager og leder af netværket. Tjek fx projektet United Net-works Mobile Archive of Wonders, som rummer dokumentation af over 300 samtidskunstaktører. |
|
www.free-soil.org
Free Soil er et internationalt samarbejde mellem kunstnere, aktivister, forskere og gartnere. Gruppens tværfaglige sammensætning bindes sammen af troen på, at kunst kan være en katalysator for positiv forandring og social bæredygtighed og en interesse for aktivt at forme omgivelserne.
Free Soils website rummer artikler, anmeldelser, dokumentation og meget mere, som alle reflekterer en kritisk kunstpraksis i forskellige offentlige rum. Medlemmerne i Free Soil er Amy Franceschini, Nis Rømer, Stijn Schiffeleers og Joni Taylor. |
|
www.gaaafstand.blogspot.com
Gåafstand er en gåklub for folk, som har interesse i at gå og i byens infrastrukturer. En by er under konstant forandring, og under gåturene oplever man, hvordan byplanlægning og tilfældigheder griber ind og former byens rum. Undervejs fortæller man sin subjektive historie om byens rum ved at dokumentere sin vej med billeder og tekst. Byen er i dette tilfælde København, da initiativet er taget af bl.a. Nis Rømer, som står bag Publik. På hjemmesiden finder man dokumentation af tidligere gåture, og hvornår næste gåtur finder sted. |
|
www.artwurl.org
artwurl.org er et non-profit webzine, hvis formål er at give plads til at debattere, praktisere og forske i samtidskunst, som opererer konceptuelt med et kritisk og politisk afsæt. På siden finder man aktuelle artikler og interviews. Artwurl.org er et projekt under PS122 Gallery og er støttet af New York State Council. Open Network vil i fremtiden starte et samarbejde med Carlos Motta, som redigerer siden. |
|
|
Få tilsendt info om nye artikler: Klik her for tilmelding |
|
|
|
|